Dagactiviteiten onmisbaar voor mensen psychiatrisch verleden

Datum nieuwsfeit: 20-07-2000

Persbericht Trimbos-instituut

Homepage

Dagactiviteiten onmisbaar voor mensen met een psychiatrisch verleden

Utrecht, 20 juli 2000. Dagactiviteitencentra (DAC's) zijn in de tien jaar van hun bestaan onmisbaar geworden voor veel mensen met een psychische stoornis die konden terugkeren naar de maatschappij. Die centra halen de voormalige patiënten uit hun isolement, en zorgen ervoor dat zij met anderen in contact komen en ook dat ze meer zelfvertrouwen krijgen. De meeste bezoekers van de centra komen vooral voor de gezelligheid, maar voor een op de drie is het DAC een springplank naar bijvoorbeeld een betaalde baan. Dat blijkt uit een onderzoek van het Trimbos-instituut onder bezoekers van dagactiviteitencentra in de geestelijke gezondheidszorg.

De psychiatrische ziekenhuizen bieden als het even kan geen opvang meer voor het hele leven. Het streven is om mensen met ernstige psychische problemen 'zorg op maat' te geven in de maatschappij. Deze mensen hebben vaak behoefte aan een vertrouwde plek waar zij anderen kunnen ontmoeten en actief hun dag kunnen doorbrengen. Daartoe zijn in de afgelopen tien jaar in vrijwel alle regio's dagactiviteitencentra opgericht. Wekelijks bezoeken zo'n zestienduizend mensen een DAC in de geestelijke gezondheidszorg, van wie ruim een op de drie (bijna) dagelijks. Zij komen er vooral voor sociale contacten, gezelligheid en tijdverdrijf. Maar ook 'iets willen leren' en 'voorbereiden op de toekomst' zijn redenen om een DAC te bezoeken.

Het Trimbos-instituut heeft bezoekers van veertien DAC's gevraagd naar hun dagbesteding, leefomstandigheden en waardering van het DAC. Van de bijna vierhonderd personen die aan een eerste interviewronde deelnamen, deed driekwart na 15 maanden mee aan een vervolginterview. Beide keren waren zij over het algemeen goed te spreken over het DAC. Vooral de functie van thuishaven en van ontmoetingsplaats werd zeer gewaardeerd: 87 procent van de ondervraagden bezocht bij de tweede meting nog steeds het DAC.

In de vijftien maanden van het onderzoek veranderde er weinig in de dagbesteding van de bezoekers. Aan het eind hadden iets meer mensen een betaalde baan (een stijging van 10 naar 13 procent). Een op de drie bezoekers slaagden erin om buiten het DAC actief te worden. Deze bezoekers waren in doorsnee iets jonger en optimistischer over de toekomst dan de anderen. Ook kregen zij meer steun van familie en vrienden. Zij werden vaker intensief begeleid door hulpverleners uit de geestelijke gezondheidszorg, inclusief zogenoemde activiteitenbemiddelaars.

De uitkomsten onderstrepen het belang van DAC's als thuishaven. De functie van het DAC als opstap naar maatschappelijke participatie is minder uitgesproken. Het helpt als bezoekers gebruik kunnen maken van activiteitenbemiddeling en kunnen terugvallen op een netwerk van ondersteunende hulpverleners, vrienden en familieleden.

Frank van Hoof, Dorea Ketelaars, Jaap van Weeghel: Dac in, Dac uit. Een longitudinaal onderzoek bij bezoekers van dagactiviteitencentra in de GGZ. Trimbos-reeks 2000-10.

_____

Voor nadere informatie: Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald Wychgel (030-2971116), voorlichters Trimbos-instituut.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11