Randstad verwerft sterke positie in Spaanse uitzendmarkt

Datum nieuwsfeit: 20-07-2000

20-07-2000: Randstad verwerft een sterke positie in de Spaanse uitzendmarkt

Randstad Holding nv, Prosegur Compañia de Seguridad S.A., een internationale aanbieder van beveiligingsdiensten, en Prime Select B.V. hebben een overeenkomst getekend op grond waarvan Randstad alle aandelen in Umano ETT S.A. overneemt van de huidige aandeelhouders, Prosegur (76%) en Prime Select (24%), voor EUR 108,2 miljoen in contanten. Randstad zal tevens rentedragende schulden van circa EUR 31,3 miljoen overnemen.

Randstad wordt hiermee de op één na grootste uitzendonderneming in Spanje met een nationaal netwerk van bijna 150 vestigingen en een pro forma omzet van EUR
223,3 miljoen in 1999, hetgeen neerkomt op een marktaandeel van 16%. Het aantal directe medewerkers dat voor de nieuwe combinatie in 1999 actief was, bedroeg op basis van het weekgemiddelde circa 13.500.
Umano en Randstad Spanje vertonen overeenkomsten op het terrein van de bedrijfsprocedures, kwaliteit van het personeel, service en de merkreputatie. Het bestaande management van Umano en Randstad Spanje zal het nieuwe managementteam van Randstad Spanje gaan vormen. Tezamen zullen zij de twee organisaties feitelijk integreren om zo optimaal te profiteren van de mogelijkheden die de groei van de markt met zich meebrengt en om synergievoordelen te behalen. Het managementteam zal rechtstreeks aan de divisiedirectie van Randstad Europa rapporteren.

De Spaanse uitzendmarkt groeide in 1999 met 20% op jaarbasis tot circa EUR 1,4 miljard. De marktpenetratie van uitzendwerk is in Spanje nog steeds relatief gering. Daarom is de verwachting dat de markt een groot deel van de komende tien jaar met 15% tot 20% per jaar zal groeien.

Randstad verkeert na deze overname in een uitstekende positie om de kansen die de markt biedt te benutten, om een sterke marktpositie op te bouwen en om betere financiële resultaten (omzet en winst) te behalen dan de markt. Er kunnen kostenbesparingen worden bereikt door het invoeren van een shared service center. Bovendien biedt de grotere organisatie de mogelijkheid om de investeringen in automatisering, opleiding en marketing efficiënter te benutten. De transactie zal uit cash en bestaande kredietfaciliteiten worden gefinancierd.

Randstad is in het kader van deze transactie financieel geadviseerd door ABN AMRO Corporate Finance en Eurohold.

Umano
De activiteiten van Umano zijn onderverdeeld in twee business units; uitzending en services. Dit laatste onderdeel is in 1998 gestart en richt zich op het uitbesteden van telemarketingactiviteiten, call centers en promotiediensten. Umano is in 1995 door de huidige meerderheidsaandeelhouder Prosegur opgericht.
Na de fusie met BCS (Prime Select) eind
1998 bereikte de omzet een niveau van EUR
143,5 miljoen in 1999. De brutowinst van de onderneming bedroeg EUR 23,4 miljoen, ofwel 16,3% van de omzet, terwijl het bedrijfsresultaat uitgedrukt in een percentage van de omzet hoger ligt dan het Spaanse marktgemiddelde. Umano verwacht dat de omzet dit jaar belangrijk zal toenemen en dat de winst sneller zal stijgen.

Randstad Spanje
Randstad Holding is in 1993 met haar activiteiten in Spanje begonnen. De omzet van Randstad Spanje bedroeg in 1999 EUR
62,3 miljoen (EUR 79,8 miljoen indien de jaarcijfers van Tempo Grup, overgenomen in het najaar van 1999, geheel zouden worden meegenomen). De onderneming had in 1999 een brutowinst van EUR 11,5 miljoen (18,9% van de omzet) en een positief bedrijfsresultaat.

Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers zal nader op deze acquisitie worden ingegaan.

Diemen, 20 juli 2000 Randstad Holding nv

Randstad Holding nv is een internationale, zakelijke dienstverlener met werkmaatschappijen in West-Europa en Noord-Amerika. Essentieel bij alle diensten is het beschikbaar stellen van arbeid en deskundigheid aan organisaties die daardoor flexibeler kunnen opereren. De Randstad Groep behoort tot de grootste uitzendondernemingen in de wereld en is met de uitzendactiviteiten marktleider in de Benelux, Duitsland en het zuidoosten van de Verenigde Staten. Het aandeel Randstad Holding nv is genoteerd op de AEX-Effectenbeurs en maakt deel uit van de Amsterdam Midkap-index waar het voor 10,2% in meeweegt. Per 17 februari 1998 zijn opties Randstad Holding nv op de AEX-Optiebeurs in notering genomen.

Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met:
Maarten den Ottolander