Onderhandelingen CAO-Gehandicaptenzorg opgeschort

Datum nieuwsfeit: 20-07-2000
ABVAKABO FNV

Onderhandelingen CAO-Gehandicaptenzorg opgeschort (20 juli 2000)

Bod van werkgevers is ver beneden de maat

De onderhandelingen over een nieuwe CAO voor de gehandicaptenzorg zijn opgeschort tot september. De onderhandelingen over deze CAO voor
100.000 werknemers lopen al vanaf eind april. Er is nog nauwelijks enige vooruitgang geboekt. De werkgevers (VGN) hebben deze week een bod op tafel gelegd dat ver beneden de maat is. De bonden hebben vandaag een tegenbod gedaan. De VGN wil niet op deze voorstellen ingaan. De VGN heeft nu gesteld dat ze alleen verder wil praten onder de conditie dat hun bod het uitgangspunt is en blijft. Voor ABVAKABO FNV is dit reden om begin september z'n leden te raadplegen. Als de leden besluiten niet op de voorwaarden van de VGN in te gaan, zal ABVAKABO FNV z'n leden voorstellen om in actie te komen voor hun CAO.

Belangrijkste knelpunten
De VGN heeft deze week een loonbod op tafel gelegd van 7,75 procent voor twee jaar. Daarvan is slechts 4,38 procent structureel. Volgens ABVAKABO FNV is dit schandalig laag. Bovendien worden de lonen pas per
1 juli met 2,25 procent verhoogd, terwijl de CAO al op 1 april is verlopen. Ook wordt, als het aan de VGN ligt, de invoering van de functiewaardering voor werknemers in de dagverblijven en tehuizen voor gehandicapten een half jaar uitgesteld.
ABVAKABO FNV heeft voor een eenjarige CAO een loonsverhoging van 4 procent geëist. Ook wil de bond dat er één geïntegreerde CAO tot stand komt, op het niveau van de 'oude' CAO-Ziekenhuiswezen. De VGN wil daarentegen naar een CAO, waarin zo weinig mogelijk collectief en landelijk wordt geregeld. Veel arbeidsvoorwaarden moeten gedecentraliseerd worden naar de ondernemingsraad. Ook op andere terreinen liggen de standpunten nog mijlenver uit elkaar.

ABVAKABO FNV gaat met de leden bespreken of de onderhandelingen in september voortgezet moeten worden onder de voorwaarden die de VGN heeft gesteld. Wanneer de leden daar niet mee instemmen, zullen acties voorbereid moeten worden. De kaderleden van de bond hebben in een eerder stadium al aangegeven dat zij bereid zijn om acties in de instellingen te voeren.