'Voorstel voor werken op zondag inconsistent en overbodig'

Datum nieuwsfeit: 21-07-2000
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

21-07-2000
Voorstel voor werken op zondag inconsistent en overbodig

De PvdA en de ChristenUnie hebben een curieus pact gesloten. Werknemers die - om wat voor reden dan ook - op zondag niet willen werken, mogen dat voortaan weigeren. Aldus een initiatiefvoorstel van beide partijen. Enerzijds verwacht de samenleving dat steeds meer zaken - vooral winkels - op zondag open zijn. Maar personeel mag weigeren op die dag te gaan werken. MKB-Nederland vindt het wetsvoorstel overbodig.

De werkgever moet met iedere werknemer afzonderlijk in overleg treden over het al dan niet werken op zondag, is de strekking van het voorstel van PvdA en ChristenUnie. Een krappe meerderheid van de Tweede Kamer (CDA, D66) heeft zich inmiddels achter dit plan geschaard. In de huidige wetgeving is de zondag als vrije dag al als norm opgenomen. Een uitzondering wordt gemaakt als er overeenstemming is met de Ondernemingsraad of in de CAO een bepaling is opgenomen. Dat verandert straks, als het voorstel wordt overgenomen door de ministerraad. Wat voor motief de werknemer heeft doet niet ter zake: religieuze overtuiging, zorgtaken of de sportclub. Een uitzondering wordt gemaakt voor sectoren waar zondagsarbeid bij de aard van het werk\' hoort, zoals de politie, verzorging, of het openbaar vervoer.

MKB Nederland vindt dat iedere werkgever bij individuele kwesties tot een gezamenlijke oplossing kan komen. Daar is een wet niet voor nodig. Het voert te ver dat iedere werkgever wordt verplicht apart met elk personeelslid overleg te plegen, terwijl er al instemming is bereikt met de ondernemingsraad of vakbonden. Het parlement is bovendien inconsistent. Een aantal jaren geleden moesten de openingstijden van de winkels worden verruimd. Nu daar massaal gebruik van wordt gemaakt, mag het personeel dienst weigeren.

Informatie: mw Van Haastert