Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Definitieve gunning aanleg HSL-Zuid

Datum nieuwsfeit: 21-07-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
MINVENW

21 juli 2000
5927

Persberichten 2000

DEFINITIEVE GUNNING AANLEG HSL-ZUID

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en vijf aannemersconsortia hebben afgelopen weekeinde de definitieve contracten getekend voor de aanleg van de onderbouw van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. De vijf consortia bestaan uit werkmaatschappijen van Ballast Nedam, Boskalis, HBG, Heijmans, NBM-Amstelland, Van Oord ACZ, Strukton, Dura Vermeer, Volker Wessels Stevin en Philipp Holzmann.

De aannemerscombinaties en het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben op 14 maart van dit jaar een intentieovereenkomst getekend. In die overeenkomst is de intentie vastgelegd om de onderbouw van de HSL voor 4,15 miljard gulden te realiseren. Daarna zijn de onderhandelingen gestart waarbij deze intentieovereenkomst is uitgewerkt tot vijf definitieve contracten.

De onderhandelingen daarvoor zijn op 16 juli 2000 afgerond. Er zijn contracten gesloten voor in totaal 4,32 miljard gulden. Daarnaast is een zesde contract, een koepelovereenkomst, gesloten. Daarin is 80 miljoen gulden gereserveerd voor meerwerk.

In de intentieovereenkomst is uitgegaan van technische en financiële mogelijkheden om de kosten te drukken. Hierbij werd gedacht aan het vinden van goedkopere en andere bouwmogelijkheden en ontwerpen (technische optimalisaties) en financiële optimalisaties. Tijdens de onderhandelingen bleek dat niet al die optimalisaties gerealiseerd konden worden. De kosten die dat met zich meebrengt worden door het ministerie en de aannemerscombinaties gezamenlijk gedragen.

Het totaal bedrag voor de aanleg van de onderbouw HSL-Zuid is 4,4 miljard gulden, 250 miljoen gulden hoger dan de intentieovereenkomst. Dit bedrag wordt verwerkt in het MIT en heeft geen consequenties voor geplande projecten.

Het ministerie is nog in onderhandeling voor andere HSL-contracten. Het gaat om de aansluitingen van de HSL-Zuid op het bestaande railnetwerk (RAS) en de aanleg, beheer en onderhoud van het spoor (bovenbouw) van de HSL (Infraprovider met behulp van private financiering). Voor RAS is overeenstemming bereikt binnen het budget. Deze overeenstemming wordt momenteel uitgewerkt in een contract. De onderhandelingen voor de bovenbouw zijn nog in volle gang. Eind vorig jaar is de bouw van de boortunnnel onder het Groene Hart aanbesteed.


reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie