Musicians without Borders geven in Macedonië workshops

Datum nieuwsfeit: 21-07-2000
Pax Christi Nederland

Musicians without Borders geven in Macedonië workshops
De Nederlandse Musicians without Borders reizen van 17 tot en met 25 juli a.s. door Macedonië voor een serie workshops en optredens. De Musicians without Borders spelen muziek van alle bevolkingsgroepen in dit door etnische spanningen verdeelde land en brengen daarmee mensen van verschillende culturele achtergrond samen. Zij benadrukken de positieve kant van een multiculturele samenleving en betrekken de bevolking actief bij hun tournee, door workshops te organiseren. Enerzijds voor muzikanten uit de verschillende etno-culturele gezelschappen, anderzijds voor kinderen in achterstandswijken met een gemengde bevolking.

Macedonië is een ernstig verdeelde samenleving die bijna volledig etnisch is georganiseerd. Van regeringsniveau is nauwelijks stimulans voor samenwerking of het mengen van de verschillende groepen. De politieke partijen zijn etnisch georganiseerd en wakkeren de spanningen zelfs aan om stemmen te winnen. Tot nu toe is Macedonië de enige republiek van voormalig Joegoslavië waar geen oorlog is geweest. De gespannen verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen zijn echter een voortdurende bedreiging voor deze vrede.

De Musicians without Borders geven in Macedonië workshops voor muzikanten van de verschillende folkloregroepen (Turks, Macedoons, Roma en Albanees), die op muzikale thema's en niet op culturele achtergrond worden samengebracht. Dit mondt uit in een groot gratis concert voor de bevolking van Skopje. Het eerste concert waarin deze groepen een gezamenlijk optreden verzorgen.

Daarnaast geven de Musicians without Borders workshops voor kinderen uit achterstandswijken met een gemengde bevolking. Een in de Roma wijk Shuto Orizari, waar ook een aanzienlijk aantal Albanezen woont en een in G. Petrov. Shuto Orizari heeft een groot gedeelte van de Roma vluchtelingen uit Kosovo opgevangen. Hun verblijf leidt tot botsingen met het Albanese deel van de bevolking, die de Roma verdenkt van collaboratie met de Serviërs G. Petrov is een achterstandswijk waar de spanningen tussen met name Albanezen en Macedoniër zorgwekkend zijn. De Musicians without Borders laten de kinderen samen musiceren, zodat zij de onderlinge verschillen vergeten en kennis maken met elkaars muzikale culturen.

De Musicians without Borders geven verder concerten in de etnisch gemengde steden Bitola, Tetovo en Ohrid en treden op in Demir Kapija, een tehuis voor geestelijk gehandicapten.

De Musicians without Borders komen naar Macedonië op uitnodiging van de lokale NGO Civil, die door Pax Christi wordt gesteund. Pax Christi is sinds mei dit jaar in Macedonië met een programma ter bevordering van interetnische samenwerking en mensenrechten.

Voor meer informatie: (tanja_lubbers@yahoo.co.uk) Pax Christi in Macedonië, 5 juli 2000