Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Trainingen GP wegrace Duitsland – Sachsenring

Datum nieuwsfeit: 21-07-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

E-mailservice t.a.v. sportredactie (afd. motorsport) en sponsors 21 juli 2000; Trainingen GP wegrace Duitsland – Sachsenring VAN DEN GOORBERH (6e) WIL OP 2e RIJ BLIJVEN STAAN JANSSEN: ‘MIJN RIJSTIJL MOET AGRESSIEVER'

Op voorhand stond de Duitse Sachsenring al bekend als een goede baan voor de 500cc tweecilinders, en Rizla+ Honda coureur Jurgen van den Goorbergh maakte de verwachtingen méér dan waar. Met een fabelachtige
6e trainingsplaats manifesteerde de dit seizoen keer op keer ‘in the picture' staande Bredanaar zich tussen en zelfs wéér voor vele grote namen in de 500cc Koningsklasse. “Op dit korte (3.500 mtr) en
uiterst bochtige circuit komt de hogere bochtensnelheid van de tweecilinder Honda goed van pas. Het voordeel van de tweepitters komt nergens zo goed naar voren als hier. Vanmorgen stond ik 7e getraind in de vrije training en in de eerste sessie met officiële tijdopname reed ik nog eens 1,3 seconden van mijn tijd af en steeg naar de 6e plaats. Maar het staat heel dicht bij elkaar. Eén klein foutje en je zakt een fiks aantal plaatsen. Daarom willen we morgen de fijnafstemming van de vering nog iets verbeteren, om zo ook de levensduur van de banden wat langer te maken. Alle bochten gaan hier bij linksom en die kant van de band krijgt het stevig te verduren. Een optimale veringsafstelling is dus noodzakelijk, want ik wil op de 2e startrij blijven staan. Dat moet lukken, want ik had vandaag zelfs nog wat over. Dit is een gevoelsbaan en mijn gevoel is goed. De vloeiende lijnen rijden is me op het lijf geschreven,, en ik kijk nu al uit naar de race van zondag”, aldus een terecht optimistische Van den Goorbergh, die na zijn 5e plaats in Donington best weer zin heeft in een stunt.

Jarno Janssen stuurde zijn Rizla+ Honda in de vrije training naar een prima 15e plaats. In de middagsessie reed hij maar liefst 1,5 seconde van zijn rondetijd af, maar de Brabander moest toch lijdzaam toezien hoe hij naar de 24e plaats was afgezakt. “Het heeft te maken met mijn rijstijl. Ik moet de motor meer het werk laten doen. Nu rij ik als het ware in veel bochten een versnelling te hoog. Dan blijft de motor te laag in toeren en kom ik meters te kort op dit bochtige circuit waar veel geaccelereerd moet worden. Zaterdag begin ik met het aanpassen van mijn rijstijl. Die moet agressiever. Daarbij zijn we nog op zoek naar de keuze in de juiste van de twee bandencompounds waar uit gekozen kan worden. Maar ik heb vertrouwen. Vorig jaar ging het hier niet zo goed, maar vanmorgen stond ik 15e. Dat is mijn uitgangspunt voor de 2e trainingsdag. De verschillen zijn klein, want rij ik één seconde sneller dan sta ik dicht bij de top
10”, weet Janssen.

Trainingstijden 500cc na de 1e dag:
1.Valentino ROSSI, ITA , 1'23.539, Honda; 2. Kenny ROBERTS, USA, 1'23.750 Suzuki; 3. Alex BARROS, BRA, 1'23.878 Honda; 4. Loris CAPIROSSI, ITA,.1'24.167 Honda; 5. Max BIAGGI, ITA, 1'24.257 Yamaha; 6. Jurgen vd GOORBERGH, NED, 1'24.393, Rizla+ Honda; 7. Regis LACONI, FRA, 1'24.561 Yamaha;
8. Tadayuki OKADA, JPN, 1'24.563 Honda; 9. Tetsuya HARADA, JPN, 1'24.577 Aprilia; 10. Carlos CHECA, SPA, 1'24.578 Yamaha.

Trainingstijden 250cc na de 1e dag:
1. Marco MELANDRI, ITA, 1'23.807 Aprilia; 2. Olivier JACQUE, FRA, 1'24.154 Yamaha; 3. Tohru UKAWA, JPN, 1'24.565 Honda; 4. Shinya NAKANO, JPN, 1'24.654 Yamaha; 5. Ralf WALDMANN, GER, 1'24.817 Aprilia; 6. Klaus NÖHLES, GER, 1'24.894 Aprilia; 7. Jamie ROBINSON, GBR, 1'25.043 Aprilia; 8. Alex DEBON, SPA, 1'25.425 Aprilia; 9. Anthony WEST, AUS, 1'25.431 Honda; 10. Franco BATTAINI, ITA, 1'25.440 Aprilia; 24. Jarno JANSSEN, NED, 1'26.678 Rizla+ Honda.
Voor meer informatie: Rizla+ Grand Prix Team Arie Molenaar, tel. 06-53167096 www.motograndprix.com www.vdgoorbergh.com www.jarnojanssen.com

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie