Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 22-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 23-07-2000 Politieberichten van 21/7 (13.00 uur) t/m 22/7 (13.00 uur)

Veenwouden: diefstal caravan
Van donderdag op vrijdag werd bij het caravanbedrijf Wielinga aan de Molenstraat een nieuwe caravan, merk Hobby, type Exclusive Ahorn 495 FUE, weggenomen. De caravan stond klaar om afgeleverd te worden. De verkoopwaarde van de caravan bedraagt f 28.500.-. Het toegangshek van het terrein waar de caravan stond, werd geforceerd. Een 54-jarige inwoner uit Marum heeft namens het bedrijf aangifte gedaan.
Leeuwarden: inbraak auto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het Brandemeer. Het linker portier van de auto werd vernield en uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. Een 39-jarige inwoonster uit Leeuwarden heeft aangifte gedaan.
Langezwaag: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 11.45 uur vond op de Hegedyk een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. Een 47-jarige inwoonster uit Langezwaag kwam met haar auto uit de richting Gorredijk en wilde aan de linkerzijde van de weg parkeren. Zij zag daarbij een 19-jarige autobestuurder uit Gorredijk, die uit tegenovergestelde richting naderde, over het hoofd. Het gevolg hiervan was een frontale aanrijding. De vrouw werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Leeuwarden: eenzijdig ongeval met gewonde
Vrijdag omstreeks 14.00 uur vond op de autoweg Leeuwarden - Marssum ter hoogte van het benzinestation een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 25-jarige inwoner uit Sint Jacobiparochie kwam met de wielen van de auto in de berm en gaf tegenstuur. Door deze manoeuvre sloeg de bestuurder een aantal malen over de kop en kwam uiteindelijk in de berm tot stilstand. Waarschijnlijk heeft de bestuurder te hard gereden. Door omstanders is de man uit de auto gehaald en door een ambulance is hij overgebracht naar het MCL-Zuid.

Drachten: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 16.00 uur vond op Het Zuid een aanrijding plaats tussen een bestelauto en een bromfiets. De bestelauto en de bromfiets reden beiden in dezelfde richting. De bestelauto werd bestuurd door een 51-jarige inwoonster uit De Wilgen en de bromfiets door een 41-jarige inwoner uit Drachten. Op Het Zuid wilde de vrouw op een gegeven moment afslaan naar een winkel en verleende hierbij geen vrije doorgang aan de man op de bromfiets. De bromfietser klaagde over pijn in zijn rug en is overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.
Kootstertille: aanrijding met drank
Vrijdag omstreeks 19.00 uur vond op de Hege Dyk een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De fiets werd bestuurd door een 32-jarige inwoner uit Harkema. De man was onder invloed. Toen hij de brug opreed, slingerde hij zo, dat hij op de weghelft kwam voor het tegemoetkomende verkeer. Een aldaar rijdende personenauto, bestuurd door een 24-jarige inwoner uit Kootstertille, kon de fietser niet meer ontwijken. De fietser raakte licht gewond aan zijn hoofd, maar wilde niet behandeld worden. De man werd meegenomen naar het bureau en aldaar blies hij 675 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur.
Joure: kettingbotsing met gewonden
Vrijdag omstreeks 17.25 uur vond op de Rijksweg A 7, komende uit de richting Heerenveen, vlak voor het verkeersplein bij Joure een aanrijding plaats waarbij 5 voertuigen waren betrokken en twee gewonden vielen. Voor het verkeersplein was een file ontstaan door een groot verkeersaanbod. De auto's in de file stonden stil. Een 54-jarige inwoner uit Hoofddorp bemerkte te laat, dat de auto's voor hem stilstonden en reed met een behoorlijke snelheid tegen de achterste auto aan, die bestuurd werd door een 68-jarige inwoner uit Mechelen (België) waarna de daarvoor stilstaande auto's ook werden geraakt. De bestuurder uit Mechelen moest door de brandweer uit de auto worden gehaald en is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen, terwijl de man uit Hoofddorp werd overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. De andere bestuurders, een 61-jarige inwoner uit Honselersdijk, 59-jarige inwoner uit Rhenen en een 47-jarige inwoner uit Tytsjerk, raakten iet gewond. Het verkeer werd over één rijstrook geleid, hetgeen filevorming tot gevolg had. Om 19.30 uur was de rijbaan weer vrij en was de file in korte tijd opgelost.
Tjerkgaast: aanrijding
Vrijdag omstreeks 16.05 uur vond op de Strjitwei onder Spannenburg een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een motor, een 26-jarige inwoner uit Apeldoorn, reed in de richting Sneek. Uit tegenovergestelde richting stond een file, die was ontstaan, daar de brug net gesloten was geweest. Plotseling kwam uit de file een personenauto, die op de weghelft reed van de motorrijder. Door sterk af te remmen en naar rechts te sturen kon de motorrijder een aanrijding met die personenauto voorkomen. In de berm raakte de motorrijder de macht over het stuur kwijt en kwam hij ten val. De motor raakte hierbij beschadigd en de bestuurder werd voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek, alwaar werd geconstateerd dat zijn rechtervoet zwaar gekneusd was. De bestuurder van de personenauto, vermoedelijke een BMW, is tot op heden onbekend gebleven.

Leeuwarden: bedreiging
Vrijdag omstreeks 18.55 uur kwam er een melding binnen dat in een trein van Noordned (lijn Groningen Leeuwarden) een man was aangehouden die niet in het bezit was van een vervoersbewijs en de conducteur had bedreigd. Op het station in Leeuwarden was de man de trein uitgevlucht, hierbij achterna gezeten door mensen van Noordned. In de Van Swietenstraat werd de man, een 37-jarige inwoner uit Burgum, aangehouden. De man werd overgebracht naar het bureau en ingesloten. Het mes, een aardappelschilmesje, waarmee gedreigd was, had de verdachte op zijn vlucht weggegooid en dit werd op de vluchtroute teruggevonden.

Drachten: rijden onder invloed
Vrijdag omstreeks 20.30 uur werd op het Noorderend een automobilist gecontroleerd. De man, een 36-jarige inwoner uit Noordwolde bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 660 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.
Oosterwolde: mishandeling
Vrijdag omstreeks 23.45 uur werd op de Vossehaer een 44-jarige inwoner uit Oosterwolde aangehouden. De man had kort daarvoor een 35-jarige inwoner uit Zwaag mishandeld. De verdachte was bij zijn ex-vrouw aan de deur gekomen en mocht er niet in. Om moeilijkheden te voorkomen liep de vrouw naar een goede kennis, die even verderop woonde. De verdachte kwam haar achterna maar mocht deze woning niet in en werd bij de deur tegengehouden door de inwoner uit Zwaag. De verdachte stoorde zich hier niet aan en gaf die man enige klappen tegen het hoofd. De man uit Zwaag heeft niet geslagen. De verdachte werd aangehouden en is overgebracht naar het bureau in Heerenveen. De man uit Zwaag is door een dokter behandeld en liep een gekneusd kaakgewricht op.

Lemmer: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.00 uur werd op de Lijnbaan een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 26-jarige inwoner uit Oosterzee, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 260 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Sneek: belediging
Zaterdag omstreeks 03.15 uur werd een patrouille gestuurd naar de Klein Kerkstraat in verband met moeilijkheden. Toen de agenten ter plaatse kwamen, waren de moeilijkheden al opgelost. Een jongeman kwam toen op de agenten toelopen met een omsamenhangend verhaal. Hij deelde mede dat hij zijn zaken zelf wel zou oplossen en schold de agenten uit. De jongen, een 16-jarige inwoner uit Sneek, werd gewaarschuwd maar trok zich hier niets van aan. Toen de jongen doorging met het maken van beledigende opmerkingen, werd hij aangehouden. Bij zijn aanhouding pleegde de jongen verzet en meende enkele kijklustigen zich met de aanhouding te moeten bemoeien. Met assistentie van een paar collega's keerde de rust weer en werd de verdachte overgebracht naar het bureau.

Midsland: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.15 uur werd op de Heereweg onder Midsland een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De bestuurster viel op vanwege haar rijgedrag. De bestuurster aan de kant gezet. Gezien haar leeftijd, 16 jaar, kon deze bestuurster uit Hoorn (Terschelling) niet in het bezit zijn van een rijbewijs. Ook bleek dat zij gedronken had. Aan het bureau blies zij 495 ug/l. Zij kreeg een rijverbod voor 5 uur. Tegen de vrouw is proces-verbaal opgemaakt

Heerenveen: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.30 uur werd op de Munt een automobilist gecontroleerd. De man, een 22-jarige inwoner uit Heerenveen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 245 ug/. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Drachten: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.55 uur werd op de Kerkstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 21-jarige inwoner uit Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 355 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Leeuwarden: vernieling ruit
Zaterdag omstreeks 04.00 uur werd door getuigen gezien dat een man een ruit ingooide bij Aktie Sport aan de Wirdumerdijk. Aan de had van het opgegeven signalement kon de verdachte, een 28-jarige inwoner uit Leeuwarden, op de Nieuwe Oosterstraat worden aangehouden. De man werd overgebracht naar het bureau en ingesloten. Een aannemelijke verklaring voor zijn daad kon de verdachte niet geven.
Drachten: onder invloed
Zaterdag omstreeks 04.35 uur werd op de Zuidkade een automobilist gecontroleerd. De man, een 23-jarige inwoner uit Joure, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 370 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Leeuwarden: geen rijbewijs
Zaterdag omstreeks 05.10 uur werd in de Gysbert Japicxstraat een bestuurster van een personenauto bekeurd ter zake het rijden zonder een geldig rijbewijs. De agent zag de vrouw rijden en had haar een dag daarvoor ook reeds voor hetzelfde feit bekeurd. De auto van de vrouw werd overgebracht naar het bureau en de vrouw kreeg weer een proces-verbaal.

Joure: vernieling ruit
Zaterdag omstreeks 03.30 uur werd bij herenmodezaak Terra aan de Midstraat aan de achterzijde van het pand een ruit van 1 x 3 meter vernield. Waarschijnlijk heeft de jeugd zich hieraan schuldig gemaakt. Door getuigen werd gezien dat na de vernieling de jeugd in alle richtingen wegrende. De eigenaar, een 53-jarige inwoner uit Joure, heeft aangifte gedaan.

Sneek: diefstal van/uit boot
Zaterdag omstreeks 05.00 uur klimt een verdachte, een 20-jarige inwoner uit Sneek, aan boord van een boot, die lag afgemeerd aan de 1e Oosterkade. De kap van de boot is open. Hij neemt een brillenkoker weg en nog wat goederen. Op dat moment wordt de eigenaar, die aan boord slaapt, wakker en grijpt de dief. Er ontstaat een worsteling aan boord en dan begint de metgezel van de dief, een 19-jarige inwoner uit Sneek, zich er ook mee te bemoeien. Hij begint te trekken aan de dektent en stangen, die daardoor vernield worden. Uiteindelijk kunnen beide verdachten vluchten. Door een getuige werd alles gezien en deze waarschuwde de politie. Op het Grootzand kunnen de beide verdachten worden aangehouden. De oudste verdachte had de brillenkoker nog in zijn bezit. De beide mannen zijn ingesloten.

Wouterswoude: vernieling politieauto
Zaterdag omstreeks 00.10 uur was een politiepatrouille bezig met het afhandelen van een schadegeval aan een paardentrailer op het feestterrein naast de Nije Warf. Door één van de agenten werd toen gezien dat een jongeman de linkerbuitenspiegel van de politieauto kapot trapte. De man, een 26-jarige inwoner uit Driesum, werd aangehouden en met veel moeite lukte het om hem in de politiewagen te krijgen. Toen de agenten wilden wegrijden, werd door iemand uit het publiek de deur van de politiewagen weer geopend en ging de verdachte er vandoor. De verdachte verdween in het publiek, dat niet op de hand was van de politie. Toen de politiepatrouille later die nacht, omstreeks 03.15 uur weer bij de feesttent kwam, zagen zij de verdachte lopen en de man is toen weer aangehouden en overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272