CNV: 'Topinkomens missen rationele en morele basis'

Vindplaats 2

CNV

CNV: 'Topinkomens missen rationele en morele basis'
'De miljoenen guldens die een aantal topmanagers in Nederland zijn komen aanwaaien, lijken elke rationele en morele basis te missen. Dat is de reactie van CNV-bestuurder Rienk van Splunder op het artikel in de Volkskrant over de loonexplosie bij topmanagers. 'In een aantal gevallen is er geen relatie tussen de bedrijfsresultaten en de loonontwikkeling aan de top. Ik adviseer CAO-onderhandelaars en ondernemingsraden om op decentraal niveau na te gaan in hoeverre de loonontwikkelingen van topmanagers aan de hand van objectieve criteria gemotiveerd kunnen worden', aldus Van Splunder.

De CNV-bestuurder vervolgt: 'Ik pleit van de weeromstuit niet voor extra loonsverhogingen van 10 tot 12 procent voor alle werknemers. Ik pleit ook niet voor een beloningseenheidsworst. Maar ik pleit er wel voor om uitwassen die zich bij het topmanagement voordoen, te voorkomen. Ook voor de continuïteit van een onderneming en ik zeg dit op grond van de aanbeveling van de Stichting van de Arbeid van 1999.'

Vorig jaar heeft de Stichting van de Arbeid een aanbeveling opgesteld over de uitgangspunten van de loonkostenontwikkeling. Van Splunder: 'Nu uit het Volkskrant-onderzoek blijkt dat de top er met gemiddeld 13 procent op vooruit is gegaan, lijkt het me zinvol om in september met de Stichting van de Arbeid na te gaan in hoeverre de aanbeveling is nageleefd.'
De aanbeveling bestaat uit onder meer de volgende punten: een verantwoorde loonkostenontwikkeling is van belang voor de continuïteit van de onderneming, de verantwoordelijkheid voor de invulling ligt bij CAO-partijen op decentraal niveau, een verantwoorde loonkostenontwikkeling geldt voor allen in de onderneming, bij het beloningsbeleid (...)mogen geen beloningsverschillen bestaan die niet op grond van objectieve criteria gemotiveerd kunnen worden.
Daarnaast wil Van Splunder overleg met VNO-NCW. 'Alhoewel de inkomsten uit optieverzilvering niet zijn opgenomen in de berekening van de gemiddelde inkomensverhoging, lijkt me een goed gesprek op zijn plaats. Ik wil graag weten in hoeverre door VNO-NCW-leden invulling is gegeven aan het eigen VNO-NCW 'optieprotocol'. Dit protocol had mede tot doel om idiote ontwikkelingen zoals nu weer naar voren zijn gekomen, te voorkomen.'

-

Meer informatie voor de sociaal-economische redactie: CNV-voorlichter Karin Jansen: 06 - 53400399 of 033 - 455 68 55.
22 jul 00 09:28