DeeCee Jeans Racing deed goede zaken in Grand Prix Duitsland

Datum nieuwsfeit: 23-07-2000
E-mail service t.a.v. sportredactie (afdeling motorsport), sponsors en relaties

23 juli 2000; Betreft verslag wegrace Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring
JOHAN STIGEFELT (11e) WÉÉR DICHT BIJ TOP 10

VAN KNIE-OPERATIE HERSTELDE CARDOSO TEVREDEN MET 12E PLEK

Het Grand Prix Team van DeeCee Jeans Racing deed goede zaken tijdens de Duitse Grand Prix op de moeilijke Sachsenring. Met een 11e plaats voor 250cc coureur Johan Stigefelt en een 12e positie voor de van een knie-operatie herstelde José Luis Cardoso kunnen teammanagers Jan Huberts en Martin van Genderen tevreden terugkijken op de 10e GP van dit seizoen.

“Met de talentvolle Zweed Stigefelt zitten we echt op de goede en van tevoren bepaalde lijn”, opent van Genderen. “Johan is al enkele GP's de snelste Honda met een A-kit en we zijn nog steeds bezig om diverse technische zaken te verbeteren. Daarbij ontwikkelt Johan zich zelf ook steeds beter en beter.” Stiggy de Viking kwalificeerde zich keurig netjes op de 14e plaats en manifesteerde zich direct met een bliksemstart: “Het gaat echt goed. Mijn start was een van de beste van dit jaar en ik lag meteen bij de top 10. In de 5e ronde maakte ik een klein foutje, waardoor ik even rechtdoor moest en de aansluiting met Rolfo en Battaini verloor. De aanstormende Waldmann en West, die bij een carambolage in de 1e bocht naast de baan kwamen, waren in de slotfase niet meer voor me te houden, maar met de 11e plek en mijn 13e positie in de WK-stand ben ik heel erg tevreden”, aldus Stigefelt, die voor de zesde keer dit GP-seizoen goed in de punten rijdend over de finish kwam.

Na de GP van Donington Park twee weken geleden, werd de in de 500cc klasse uitkomende Spanjaar José Luis Cardoso aan zijn knie geopereerd. “Tien dagen geleden is er een stuikje van mijn meniscus verwijderd en afgelopen woensdag werden nog een paar buisjes bloed uit mijn knie verwijderd, waardoor de druk rond mijn kniegewricht verdween en ik weer goed uit de voeten kon. In de trainingen liep het technisch niet helemaal goed, waardoor ik wat achter bleef in mijn kwalificatie, maar tijdens de race ging alles super. Ik reed constante rondetijden en finishte op 10 seconden van een hele groep viercilinder fabrieksmachines. Dit is de vierde keer dat ik aan de finish kom en tevens de 4e keer dat ik in de punten rij”, meldt Cardoso. “Het is dus zaak dat José Luis de meet haalt, en dat zal hij in de ons nog restende 6 GP's ook zeker doen”, drukt Van Genderen zijn pupil op het hart. Deze week testen de WK Supersportrijders in de voorbereiding op de WK Superbike-race op 3 september op het TT Circuit Assen samen met de rijders uit het jeugdteam op het TT Circuit op de Drentse hei. “Christer Lindholm mag het van de artsen weer op de motor gaan proberen en dan kunnen we kijken hoe zijn knie het houdt. Tevens is het een goede extra test voor Wilco Zeelenberg en Barry Veneman, terwijl we op deze manier ook de jonge rijders uit het team nog wat extra testkilometers onder toeziend oog van ‘leermeester' Wilco Zeelenberg kunnen laten maken”, aldus Van Genderen.

Uitslag 500cc race + WK-stand na 10 van de 16 GP's:

1. Alex Barros, Bra, Honda 43.54,632; 2. Valentino Rossi, I, Honda op 0,078; 3. Kenny Roberts jr, USA, Suzuki op 0,864; 4. Max Biaggi, I, Honda op 1,263; 5. Tadayuki Okada, J, Honda op 1,674; 6. Loris Capirossi, I, Honda op 3,014; 7. Regis Laconi, F, Yamaha op 13,606; 8. Sete Gibernau, E, Honda op 13,917; 9. Carlos Checa, E, Yamaha op 14,019; 10. Garry McCoy, Aus, Yamaha op 20,085. 11. Norick Abe, J, Yamaha op 26,590; 12. José Luis Cardoso, E, DeeCee Jeans Honda V2 op 29,564.
Tussenstand 500cc wereldkampioenschap:

1. Roberts, 161; 2. Checa, 123; 3. Capirossi en Rossi, 112; 5. Abe, 106; 6. Barros, 104; 7. Crivillé, 88; 8. Aoki, 75; 9. McCoy, 72; 10. Okada, 65; 18. José Luis Cardoso, 15.
Uitslag 250cc race + WK-stand na 10 van de 16 GP's:

1. Olivier Jacque, F, Yamaha 42.15,207; 2. Tohru Ukawa, J, Honda op 11,689; 3. Shinya Nakano, J, Yamaha op 21,810; 4. Daijiro Katoh, J, Honda op 30,105; 5. Klaus Nöhles, D, Aprilia op 31,781; 6. Roberto Rolfo, I, Aprilia op 33,291; 7. Franco Battaini, I, Aprilia op 33,336; 8. Ralf Waldmann, D, Aprilia op 49,750; 9. Sebastian Porto, Arg., Yamaha op 50,214; 10. Anthony West, Aus, Honda op 54,596; 11. Johan Stigefelt, S, DeeCee Jeans Honda op 55,353.
Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:

1. Jacque, 185; 2. Nakano, 169; 3. Ukawa, 165; 4. Katoh, 147; 5. Waldmann, 97; 6. West, 88; 7. Melandri, 71; 8. Matsudo, 65; 13. Johan Stigefelt, S, DeeCee Jeans en Vincent, 26.
Voor info: DeeCee JEANS Racing Team, Martin van Genderen, Tel. 06-53483784