Verkoopcijfers Maserati stijgen met 78%

Datum nieuwsfeit: 24-07-2000
Vindplaats 2
AutoRai

Verkoopcijfers Maserati stijgen 78% 24-7-00 17:00:00.

De exclusieve Italiaanse autofabrikant Maserati heeft de eerste zes maanden van 2000 wereldwijd maar liefst 1.202 automobielen verkocht. Vergeleken met 674 afleveringen over dezelfde periode in 1999, betekent dit een stijging van 78,3%. In juni werden er 212 Maserati's afgeleverd. Dit was de vierde maand op rij waarin meer dan 200 nieuwe wagens de fabriek in Modena, Italië verlieten.

In Duitsland, wereldwijd het grootste afzetgebied, zijn in de eerste helft van 2000, 305 nieuwe Maserati's verkocht. Bijna een verdubbeling ten opzichte van de resultaten van vorig jaar. Ook in Engeland, Italië en Zwitserland zijn de verkoopaantallen fors gestegen. In Nederland zijn de resultaten ten opzichte van 1999 gelijk gebleven. Hessing De Bilt, importeur Maserati Nederland, verwacht voor de tweede helft van 2000 echter wel een duidelijke stijging in verkoopresultaten. Deze prognose is gebaseerd op verkoopcijfers van de afgelopen jaren en het recent in Nederland geïntroduceerde Officine Alfieri Maserati.

Maserati 3200 GT
Het leveringsprogramma van Maserati bestaat uit de modellen 3200 GT, Quattroporte Evoluzione V8 en Quattroporte Evoluzione V6. Deze modellen zijn verkrijgbaar met automatische transmissie of hand geschakeld. De Maserati 3200 GT is wereldwijd verantwoordelijk voor de sterk gestegen verkoopresultaten. De populariteit van dit nieuwe model wordt mede bepaald door de technische uitvoering (o.a. Turbocharged V8 en aluminium double wishbones) en het exclusieve en dynamische design van Giugiaro. Als pluspunten van deze coupé ten opzichte van concurrenten, worden onder andere de vier zitplaatsen, het ontwerp, het vermogen van de motor en de aantrekkingskracht van het merk gezien.

De unieke combinatie van kracht, design en comfort spreekt menigeen aan. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 65% van de eigenaren de auto voor dagelijks woon-werk verkeer gebruikt. Uit dit onderzoek kwam bovendien naar voren dat de 3200 GT een aantrekkelijk model voor nieuwe klanten is: voor ruim 80% van de afnemers is dit de eerste keer dat zij een Maserati kopen!

Sinds de introductie van deze sportieve coupé eind 1998, werd 5 juli jongstleden de 3.000' auto geproduceerd. Over de eerste helft van 2000 waren de exterieur kleuren Touring Silver, Neptune Blu en Alfieri Grey het populairst. Connolly beige en zwart leder zijn de best verkopende interieur kleuren wereldwijd. Ook in Nederland worden deze kleuren het meest besteld, aangevuld met de exterieur kleur Nero Carbonia.

Officine Alfieri Maserati
Op de autoshow in Genève afgelopen maart, introduceerde Maserati het Officine Alfieri Maserati; het gepersonaliseerde programma van Maserati dat iedere koper van een nieuwe 3200 GT in staat stelt hun aankoop door middel van een keur aan kleur- en sierstripcombinaties geheel naar eigen wens samen te stellen. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor afwijkende carrosseriekleuren, een speciale lak of een 'eigen' kleur op basis van een zelf aangeleverd kleurmonster. Natuurlijk kan ook het interieur geheel afgestemd worden op de wensen van de klant. Zo kan de nieuwe eigenaar onder meer kiezen voor afwijkende bies- en stikselkleuren, een andere dakbekleding, een bijpassende kofferset, gepersonaliseerde dorpels, een traditioneel of modern Maserati klokje, rode of zilverkleurige remklauwen etcetera.
Maserati en Ferrari
In 1998 is Maserati S.p.A. door Ferrari overgenomen. In nauw overleg met Maserati is gekozen voor een strategie waarin de eigen identiteit van Maserati gewaarborgd blijft. Dit houdt in dat Maserati gebruik blijft maken van de eigen fabriek en productiemogelijkheden. Sinds de overname heeft het fabrieksterrein van Maserati een grondige renovatie ondergaan. Verwacht wordt dat de totale verbouwing eind 2001 gereed is. De magazijn- ruimte wordt verdrievoudigd naar 10.530 vierkante meter, ruim tweederde van het terrein is dan overdekt en de productielijnen zijn volledig gemoderniseerd. Bovendien zijn er dan vijf volledig geautomatiseerde motortestruimtes ingericht en de afwerkings- en kwaliteits-controleruimte is uitgerust met airconditioning.

Met de grondige renovatie kondigt Maserati vooruitstrevende toekomstplannen aan. Zo is er een business plan opgesteld dat voorziet in een productietoename van 2.000 auto's in 2000 naar 5.000 wagens in de periode 2003-2004. Bovendien wordt het aantal landen waarin Maserati is vertegenwoordigd verder uitgebreid. Bij importeur Hessing De Bilt hebben de ontwikkelingen rond Maserati geleid tot de bouw van een nieuwe Maserati-showroom (kosten 1,4 miljoen) die eind 1998 is geopend. Met de komst van deze showroom is ook bij Hessing duidelijk onderscheid aangebracht tussen de verschillende merken die zij voeren, waardoor deze merken optimaal tot hun recht komen zonder de eigen identiteit te verliezen. De geboekte resultaten over de eerste helft van 2000 zijn een duidelijke bevestiging van het feit dat Maserati op de goede weg is om de gestelde doelen te bereiken.