Telfort biedt 947,6 miljoen voor UMTS-licentie 10 mhz

Datum nieuwsfeit: 24-07-2000

- PERSBERICHT -

UMTS-kavel biedt ongekende perspectieven mobiele datacommunicatie

TELFORT BIEDT 947,6 MILJOEN GULDEN VOOR UMTS-LICENTIE 10 MHZ

Amsterdam, 24 juli 2000. Voor een bedrag van 947,6 miljoen gulden heeft Telfort vandaag de vergunning voor frequentiekavel D verkregen. Met een bandbreedte van 10 MHz krijgt het bedrijf hiermee de beschikking over één van de vijf vergunningen die tijdens de UMTS-veiling zijn geveild. Dit biedt ongekende perspectieven voor de introductie van zeer geavanceerde mobiele internetdiensten. Naar verwachting kan het nieuwe netwerk in 2002 in gebruik worden genomen. De vergunning is geldig voor een periode van 15 jaar.

Het verkrijgen van de vergunning voor deze UMTS-kavel is voor Telfort van groot strategisch belang. Al sinds 1998 doet het bedrijf, samen met moedermaatschappij British Telecom, intensief onderzoek naar de ontwikkeling van nieuwe geavanceerde technologie met het oog op de introductie van hoogstaande diensten en producten. Door UMTS komen geavanceerde mobiele internetdiensten en e-business-mogelijkheden al binnen enkele jaren binnen handbereik.

Ongekende perspectieven
Ton aan de Stegge, CEO van Telfort, is verheugd over de uitkomst van de veiling. "De UMTS-vergunning is essentieel om onze ambitie om uit te groeien tot een belangrijke mobiele internetprovider in Nederland inhoud te geven. Deze frequentiekavel biedt met een bandbreedte van 10 MHz allerlei nieuwe perspectieven voor de introductie van hoogwaardige mobiele internetdiensten." Telfort zet dan ook vaart achter de ontwikkeling van deze nieuwe generatie geavanceerde diensten en producten. Aan de Stegge: "Zeer binnenkort geven we met een bijzondere internetportal ons visitekaartje af. Tegelijkertijd geven we de hoogste prioriteit aan de opwaardering van ons huidige GSM-netwerk naar GPRS, zodat we nog voordat UMTS operationeel is, vanaf eind 2000 een start kunnen maken met het aanbieden van breedbandproducten. De intrede van UMTS in 2002 betekent een stevige impuls voor de introductie van nieuwe hoogwaardige mobiele internetdiensten en e-commerce-toepassingen. We verwachten deze diensten tegen concurrerende prijzen aan het grote publiek te kunnen aanbieden."
Gefaseerde introductie
Telfort zal de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten gefaseerd doorvoeren: eerst via een upgrade van GSM naar GPRS en vervolgens met behulp van UMTS. Hierbij staat een volledige integratie van vaste en mobiele datacommunicatie voorop. Zo worden bestaande diensten als Carrier Pre-Select, het aanbieden van toegang tot internet en mobiele telefonie gebundeld aangeboden in combinatie met content - zoals digitale nieuwsdiensten en spelletjes * en unified messaging. Op het moment dat UMTS beschikbaar komt, behoren ook MP3-downloads en video streaming tot de mogelijkheden. Voor de Zakelijke Markt kan breedbandtelefonie een rol spelen bij het aanbieden van gesynchroniseerde e-mail- en calender-functies en het mogelijk maken van financiële transacties via de mobiele telefoon. Ook het ontwikkelen van M-commerce-toepassingen * bestellen en betalen via de mobiele telefoon - staat hoog op de agenda.
Telfort is honderd procent eigendom van British Telecom. Het bedrijf is in Nederland aanbieder van nationale en internationale telecommunicatiediensten aan de zakelijke en consumentenmarkt. De 1800 Telfort-medewerkers stellen de klant in staat op vrijwel onbegrensde wijze en op uiteenlopende manieren spraak en data uit te wisselen. Deze uitwisseling maakt nieuwe transactievormen mogelijk en resulteert in een nieuwe 'e'-economie, waarin Telfort een prominente rol vertegenwoordigt. Onder haar klanten bevinden zich multinationals als de NS, ABN-AMRO, Unilever, Akzo Nobel, K PMG en BP.

- EINDE PERSBERICHT -

NOOT VOOR DE REDACTIE (