Bonden blokkeren arbeidsmarktcampagne horeca

Datum nieuwsfeit: 24-07-2000
Koninklijk Horeca Nederland

Bonden blokkeren arbeidsmarktcampagne horeca

WOERDEN- 24 juli 2000 - Vakbonden hebben hun medewerking aan een grootschalige arbeidsmarktcampagne ingetrokken. De campagne die in september van dit jaar van start zou gaan, loopt daardoor tenminste ernstige vertraging op. Ondernemersorganisatie Koninklijk Horeca Nederland vindt de houding van de vakbonden volstrekt onverantwoord. De horeca kampt met een dermate groot personeelstekort dat het de komende jaren de continuïteit van de horeca in gevaar kan brengen.

Sociale partners besloten eind vorig jaar gezamenlijk tot een collectieve arbeidsmarktcampagne om het imago van werken in de horeca te bevorderen, de instroom van nieuwe medewerkers te stimuleren en de uitstroom te beperken. De vakbonden willen dit besluit nu eenzijdig terugdraaien. Koninklijk Horeca Nederland is van mening dat eenmaal genomen besluiten en daaruit voortvloeiende activiteiten moeten worden uitgevoerd tenzij het bestuur van het bedrijfstakfonds waaruit de campagne wordt bekostigd, hier conform de statuten een ander besluit voor in de plaats stelt. Dat laatste is niet het geval.

Koninklijk Horeca Nederland vindt dat het nu wel erg moeilijk wordt om voor de vermindering van werkdruk verantwoordelijkheid te nemen. Dit voorjaar sloten Koninklijk Horeca Nederland en vakbonden samen met de Staatssecretaris van Sociale Zaken een convenant om de werkdruk aan te pakken. Maar als het grote tekort aan personeel in onze bedrijfstak blijft bestaan, zal dat ook gelden voor de werkdruk onder medewerkers. Koninklijk Horeca Nederland begrijpt daarom de opstelling van de vakbonden niet.

Met een toename van 7% in 1999 ligt de groei in werkgelegenheid bij de horeca ver boven het landelijk gemiddelde. Steeds meer bedrijven ondervinden moeite bij het vervullen van vacatures. Over 1999 bedroeg het aantal moeilijk vervulbare vacatures 7.000 op een totaal van ruim 270.000 werknemers. Gevreesd wordt dat dit aantal de komende twee jaren, als er geen maatregelen worden genomen, zal groeien.

Aanleiding voor de stap van de bonden is het stuklopen van de onderhandelingen over een nieuwe CAO voor de bedrijfstak horeca. Bonden gingen vorige week niet in op een ultieme poging van de werkgevers. Deze behelsde een loonsverhoging van 7,75% over een periode van twee jaar en een aantal vernieuwingen waaronder uitgebreide scholingsmogelijkheden, een goed invaliditeitspensioen en een klachtenprocedure om naleving van de CAO te stimuleren. De kans op een nieuwe CAO is daardoor klein geworden.

Meer informatie kunt u krijgen bij:
Ans Groenewegen, hood Public Relations, telnr. 0348 489 457