Oplossing voor mobiel bankieren van iAnywhere en Ericsson

Datum nieuwsfeit: 24-07-2000

Oplossing voor mobiel bankieren van iAnywhere en Ericsson

‘Always Available' bankfaciliteiten op WAP-telefoons met EPOC besturingssysteem.

Maarssen, juli 2000 - De Sybase-dochteronderneming iAnywhere Solutions en Ericsson zijn een strategische alliantie aangegaan. De samenwerking betreft de ontwikkeling van oplossingen voor bank- en beursfaciliteiten op mobiele telefoons. Sybase zal voor deze samenwerking een test- en ontwikkelcentrum vestigen in Zweden.

De samenwerkingsovereenkomst betekent dat iAnywhere Solutions en Ericsson niet alleen hun kennis van draadloze communicatie en ‘embedded' databases zullen bundelen, maar ook hun expertise op het gebied van mobiel Internetgebruik en financiële systemen en markten.

Met de nieuwe ontwikkeling kunnen bankbedrijven hun cliënten en medewerkers gedurende

24 uur per dag, zeven dagen per week voorzien van vèrgaand gepersonaliseerde bankiers-, beurs- en informatiediensten.
Traditionele bank- en informatiediensten vereisen tijdens het opvragen van informatie en het doorgeven van orders een continue GSM-verbinding met het centrale systeem. Gebruikers van de nieuwe Sybase/Ericsson-oplossing kunnen daarentegen altijd doorwerken, ook als de GSM-verbinding tijdelijk niet beschikbaar is, zoals in de metro of een autotunnel. Zij houden dan de beschikking over actuele informatie - zoals hun rekeninggegevens, koersen en beurspositie - en kunnen hun orders intoetsen. Zodra het draadloze netwerk weer beschikbaar is, wordt automatisch contact gelegd met het systeem van de bank. De eventuele wijzigingen die sinds het vorige contact in de gegevens van de bank of in de telefoon zijn aangebracht, worden onderling uitgewisseld waarna opdrachten en orders direct worden afgewikkeld.

De bank kan zijn individuele cliënten ook draadloos op de hoogte houden van actuele ontwikkelingen die voor de betrokkene van belang zijn. Het kan daarbij gaan om wijzigingen in het saldo van een bankrekening, actuele informatie over door de gebruiker geselecteerde beursfondsen en
- bijvoorbeeld - om alarmeringen als de koersen van bepaalde aandelen en opties een vooraf opgegeven drempelwaarde bereiken.
De oplossingen zijn gebaseerd op het Wireless Application Protocol (WAP) en de Sybase iAnywhere Wireless Server en zijn geschikt voor mobiele telefoons met het EPOC-besturingssysteem, zoals die van Ericsson.

Sybase's iAnywhere Solutions
iAnywhere Solutions is een onlangs opgerichte dochteronderneming van Sybase, die moet uitgroeien tot de belangrijkste aanbieder van mobiele e-business oplossingen, ook wel m-business genoemd. Haar SQL Anywhere Studio technologie vormt een compacte oplossing voor datamanagement en synchronisatie van bedrijfsgegevens om de ontwikkeling en toepassing van gedistribueerde e-business oplossingen te stimuleren. Volgens Gartner Group's Dataquest is Sybase al voor het vierde achtereenvolgende jaar de mobiele databasemarktleider met 61% marktaandeel. Meer informatie kunt u vinden op: www.sybase.com/ianywheresolutions

Sybase
Sybase Inc.(Nasdaq: SYBS) is één van de grootste onafhankelijke software leveranciers ter wereld. Het bedrijf ontwikkelt en levert ‘end-to-end' oplossingen voor het realiseren van geïntegreerde, bedrijfsomvattende informatiesystemen. De applicaties en tools van Sybase integreren toepassingen, gegevens en ‘content' tot één logisch geheel. Daarbij wordt gebruik gemaakt van innovatieve ‘embedded' en mobiele toepassingen, datawarehouses en alle mogelijkheden van Internet en intranetten. Deze producten worden ondersteund door de Enterprise Information Portal (EIP) strategie waarmee Sybase invulling geeft aan alle facetten van e-Business.
De klantenkring van Sybase omvat toonaangevende, internationale bedrijven uit de financiële dienstverlening, de
telecommunicatie-industrie, de gezondheidszorg, (semi-)overheden en uitgeverijen.

Voor meer informatie:
Sybase Nederland B.V., Jeannette Bakker, marketing manager, telefoon: 0346 558409
of Presscom PR & Marketing B.V., telefoon 030-6051415, e-mail: (L.T.vrugt@inter.NL.net)

Meer informatie over Sybase is ook te vinden op het Web: www.sybase.nl of www.sybase.com