NRPS-Noorden wijst ook twee Dagkampioenen aan

Datum nieuwsfeit: 24-07-2000
Horses of the Dutch

NRPS-Noorden wijst ook twee Dagkampioenen aan
TOLBERT - De gezamenlijke provinciale NRPS-keuring van de afdelingen Friesland, Groningen en Drenthe was weer druk bezet. In drie ringen werden ruim 150 dieren gekeurd en uit de kampioenen van de diverse fokrichtingen en leeftijdsklassen kozen de afdelingen nog eens een Algemene Jeugd- en een Dagkampioen. Die eer ging naar respectievelijk Weering's Romy (Gomel ox x Baccarat ox) van E.K. Schut in Groningen en Chloé (Cassini x Lincoln) van K. de Lange te Steenbergen (Dr).
Vooral de rijpaarden grote maat waren rijk vertegenwoordigd op de Hedde Jan Casimiermanege in Tolbert. Uit de vele goede veulens riep de jury de zoon van de latere Dagkampioenene Chloé, Consensus (v. Candy Surprice), uit tot veulenkampioen, een chique en rijtypisch dier met een aansprekende manier van bewegen. Ook de best bewegende Roseberry (Royal Diamond x Ramiro) van H. Scholma te Lieveren, de sterke Weering's Justin (Whinny Jackson x Ixion x) of het mooie merrieveulen Weering's Jasmijn (Wellborn x Ixion x) van de fam. Lanting in Eelderwolde had deze titel trouwens niet misstaan. Uit het geringe aanbod één- en tweejarige grote maat rijpaarden kwam de tweejarige Babolna (Bojar x Lord) als kampioene naar voren, fokker en eigenaar K. de Lange, die dus ook de kampioen van de driejarige en oudere rijpaarden inbracht, de schimmel Chloé, gefokt in Duitsland door D. Weiland in Loose.

Bij de driejarige en oudere rijpony's ging de hoogste eer naar Mykena (Ashkar ox x Jaguar ox), een fokproduct van Stal Dijkstra-de Mars in Terwispel en eigendom van de comb. Bos & Krist-de Bos, eveneens in Terwispel. Jammer dat deze mooie en goed bewegende vierjarige merrie niet meer terugkwam voor het Dagkampioenschap. De rijponyveulens werden aangevoerd door een goed ontwikkelde dochter van King Kadanz en de stermerrie Sunlight (Mufaq ox x Kebir II ox) van G. Schwieters in Nieuw-Schoonebeek. De jeugdkampioen was Naomi (v. Neron) van H. Frans in Uithuizen.

Bij de rijpaardveulens kleine maat kreeg een dochter van Brutus van de Meijershoeve het kampioenslint: Mistral (mv. Romantico) van E. Bus in Ten Boer, terwijl de jeugdtitel dus naar de latere Algemeen Jeugdkampioen Weering's Romy ging, een fokproduct van de fam. R. Lanting jr. in Eelderwolde. De vierjarige Ostaeagranta S.A.G. (Candy Surprice x Faram) van de comb. T. Eringa & J. Leenman in De Veenhoop werd kampioen van de oudere rijpaarden kleine maat.