Veiling UMTS-frequenties succesvol verlopen

24 juli 2000

Persberichten 2000

Veiling UMTS-frequenties succesvol verlopen
Vandaag is de veiling van UMTS-frequenties in Nederland beëindigd. Staatssecretaris Monique de Vries van Verkeer en Waterstaat heeft om 16.30 uur de eindstand bekend gemaakt. Van de zes deelnemende partijen, hebben de volgende operators een vergunning verworven: Libertel N.V., KPN Mobile the Netherlands B.V., Dutchtone Multimedia B.V., Telfort Holding N.V., 3G Blue B.V. In totaal is er 5.918.000.000 gulden voor de vergunningen geboden.

Met het verlenen van de vijf vergunningen heeft de ontwikkeling op de mobiele telecommunicatiemarkt een sterke nieuwe impuls gekregen, aldus Staatssecretaris Monique de Vries. Nederland behoort hiermee tot de koplopers in de wereld bij het verlenen van de UMTS-vergunningen. Daarmee is voor de vijf partijen de weg geopend naar het aanbieden van een geheel nieuw pakket van mobiele diensten op basis van derde generatie technologie. Dit versterkt de positie van Nederland als ICT-land.

Voor de consument biedt de introductie van UMTS veel voordelen op het gebied van mobiele telecommunicatie. Het mobiel gebruik van internet, het ontvangen en verzenden van e-mail, het ontvangen, beluisteren en doorsturen van muziekclips of videobeelden, integratie met een elektronische agenda en nog veel meer met een mobiel toestel kan nu binnen enkele jaren op de Nederlandse markt een feit worden.

Een UMTS-vergunninghouder moet uiterlijk in 2007 zijn netwerk zo ver hebben uitgebouwd dat circa 60% van de Nederlanders er toegang toe heeft. In het kader van een doelmatig spectrumgebruik zal er op worden toegezien dat de toegewezen frequenties tijdig (uiterlijk vanaf 2003) in gebruik zijn genomen. De vergunningen zijn geldig tot en met 2016.

Aan de veiling deden uiteindelijk zes partijen mee. Tot de veiling waren oorspronkelijk acht partijen toegelaten. Op het laatste moment trokken twee partijen, Nogenta Swedish Acquisition Holding en Hutchison 3G Netherlands B.V., zich terug.

De vergunningen zijn door de volgende partijen verworven:

· Kavel A Libertel N.V. 1.573.000.000
· Kavel B KPN Mobile the Netherlands 1.567.000.000 · Kavel C Dutchtone Multimedia B.V. 960.000.000 · Kavel D Telfort Holding N.V. 947.600.000
· Kavel E 3G Blue B.V. 870.400.000

De opbrengst van de UMTS-frequentieveiling komt ten goede aan de algemene middelen van het Rijk. In het Regeerakkoord is afgesproken dat de opbrengsten van de veilingen in mindering worden gebracht op de staatsschuld. De hierdoor vrijvallende rente wordt toegevoegd aan het Fonds Economische Structuurversterking (FES).

De veiling is gestart op 6 juli 2000 en vond plaats onder verantwoordelijkheid van het Directoraat-Generaal Telecommunicatie en Post (DGTP), onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Internet: www.veilenvanfrequenties.nl / www.biedingenumts.nl