Amd maakt resultaten over tweede kwartaal bekend

Datum nieuwsfeit: 24-07-2000
AMD MAAKT RESULTATEN OVER TWEEDE KWARTAAL BEKEND

Recordwinst van $207 miljoen voor AMD in Q2. Per aandeel $1,21 na aftrek van belastingen. Omzet met 97% gestegen vergeleken met het overeenkomstige kwartaal in 1999

Sunnyvale, Californie (Verenigde Staten), 24 juli 2000 - AMD heeft de omzet en de bedrijfsresultaten in het tweede kwartaal van 2000 tot nieuwe recordhoogten zien stijgen. De omzet bedroeg $1.170.437.000, de winst uit bedrijfsvoering was $250.197.000 en de nettowinst kwam op $207.142.000; het tweede kwartaal eindigde op 2 juli 2000.

De winst uit bedrijfsvoering nam met 38% toe in vergelijking met het voorafgaande kwartaal. De nettowinst steeg tot $1,21 per verwaterd aandeel na aftrek van 20% belastingen. (Zonder aftrek van belastingen zou de winst per aandeel $1,51 geweest zijn, 31% meer dan het voorafgaande kwartaal, toen het belastingtarief 0% was).

De omzet nam t.o.v. het voorafgaande kwartaal toe met 7%. In het eerste kwartaal van 2000 bedroeg de omzet $1.092.029.000, de winst uit bedrijfsvoering was toen $180.669.000 en de nettowinst $189.349.000 of $1,15 per verwaterd aandeel. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 1999 verdubbelde de omzet bijna; de omzet bedroeg toen $595.109.000, de nettowinst was $79.896.000 of $0,53 per verwaterd aandeel. De inkomsten uit de levering van PC-processors en flash memory-producten verdubbelden beide vergeleken met het overeenkomstige kwartaal in 1999.

De resultaten uit dat kwartaal waren sterk beinvloed door een eenmalige winst na belasting van $259 miljoen, als gevolg van de verkoop van Vantis Corporation, een dochteronderneming van AMD, die programmeerbare logische schakelingen produceerde. Bovendien telde in het tweede kwartaal van 1999 nog 11 weken resultaten uit bedrijfsvoering van Vantis mee, die voorafgingen aan de datum waarop de verkoop geeffectueerd werd. In het tweede kwartaal van 1999 boekte AMD een verlies uit bedrijfsvoering van $172.542.000.

Over de eerste zes maanden van 2000 behaalde AMD een totale omzet van $2.262.466.000 en een nettowinst van $396.491.000 of $2,36 per verwaterd aandeel. In dezelfde periode van 1999 boekte AMD een omzet van $1.226.702.000 en een nettoverlies van $48.471.000 of een verlies van $0,33 per aandeel; de eenmalige baten uit de verkoop van Vantis waren hierbij inbegrepen, evenals de kosten voor herstructurering en bijzondere lasten.

De recordresultaten van het eerste half jaar van 2000 zijn volgens Hector de J. Ruiz, president en COO van AMD, vooral te danken aan de sterk gestegen omzet in belangrijkste productlijnen van AMD: PC-processors (met name AMD Athlon, AMD Duron en AMD K6-2, waarvan in totaal meer dan 6 miljoen stuks verkocht werden) en flashgeheugens. De vraag naar flashgeheugens blijft sterk toenemen en overstijgt de productiecapaciteit van AMD. AMD produceerde ruim 10% meer flash memory-IC's in het tweede kwartaal dan in het eerste kwartaal van 2000. In samenwerking met Nokia ontwikkelde AMD 32 en 64MB chips voor de topmodellen van mobiele telefoons, die ook voor Internet-communicatie geschikt zijn.

De verkoop van AMD-processors van de zevende generatie, de AMD Athlon (vroegere codenaam Thunderbird) en de geheel nieuwe AMD Duron (vroegere codenaam Spitfire) nam met 52% toe ten opzichte van het voorafgaande kwartaal tot 1,8 miljoen stuks. De stijging van de productie kon mede door de nieuwe fabriek (Fab 30) in Dresden gerealiseerd worden. Ruiz verklaarde te verwachten dat de productie van deze processoren in de twee volgende kwartalen telkens zal verdubbelen tot 7,2 miljoen in het laatste kwartaal van 2000.

Voor de vergroting van de productiecapaciteit van flashgeheugens heeft AMD samen met Fujitsu een fabriek opgezet in Iwate (Japan). Andere fabrieken voor deze halfgeleiders bevinden zich in Aizu-Wakamatsu (Japan) en Gresham, Oregon (VS). InAizu-Wakamatsu wordt een derde megafabriek voor flashgeheugens gebouwd, waar de productie naar verwachting in de tweede helft van 2001 zal starten.

In de 31 jaar lange geschiedenis van AMD is de productie en de orderportefeuille nog nooit zo goed geweest als nu. De relaties met klanten en partners verstevigen AMD's positie op de markt nog verder.

AMD
Advanced Micro Devices (AMD) levert over de gehele wereld IC's voor personal computers, netwerk- en communicatie-apparatuur. AMD heeft fabrieken in de Verenigde Staten, Europa, Japan en andere Aziatische landen, waar processoren, flash-geheugens en andere geavanceerde halfgeleidercomponenten vervaardigd worden. De onderneming is gesticht in
1969 en heeft haar hoofdkantoor in Sunnyvale, Californie (VS). De omzet van AMD bedroeg in 1999 $2,9 miljard.

Persberichten en andere informatie over (de producten van) AMD is te vinden op Internet: www.amd.com

Voor de redactie:
PBA Benelux, Heidi van Steekelenburg of Jaap de Wit, tel: (+31) 70 358 93
78 of email: Heidi@berg-kleijn.nl

Voorbehoud
In dit bericht geformuleerde toekomstverwachtingen zijn onder normaal voorbehoud van onverwachte ontwikkelingen of onvoorziene gebeurtenissen.