Unit 4 realiseert winststijging van 48% bij 66% omzetgroei

Datum nieuwsfeit: 25-07-2000
PERSBERICHT

Voorlopige halfjaarcijfers 2000 Unit 4 NV: Unit 4 realiseert forse winststijging van 48% en een omzetgroei van 66% tot euro 52 miljoen

Sliedrecht, 25 juli 2000 - Unit 4 NV heeft volgens de voorlopige cijfers over de eerste helft van 2000 een omzet behaald van euro 52 miljoen, hetgeen een stijging is van 66% ten opzichte van de eerste helft van 1999. Het nettoresultaat steeg met 48% van euro 3,9 miljoen over de eerste helft
1999 naar euro 5,8 miljoen over de eerste helft van 2000. De winst per aandeel over de eerste helft van 2000 (op basis van 8,2 miljoen uitstaande aandelen per ultimo juni) bedraagt euro 0,71 een stijging van 45% ten opzichte van de gerealiseerde euro 0,49 in de eerste helft van 1999.
Ondanks de algemene terughoudendheid in de markt en de druk op de brutowinst marges heeft Unit 4 haar doelstellingen voor de eerste helft van 2000 weten te behalen. Met name in de internet en security activiteiten realiseerde Unit 4 in de eerste helft van het jaar een forse omzet en winststijging. Ook de ERP activiteiten lieten een belangrijke groei zien en in dit segment werd recent zelfs de grootste order ooit binnengehaald.

De omzet van software bedroeg in de eerste helft van 2000 euro 28,3 miljoen (de eerste helft van 1999 euro 11 miljoen). De investeringen in de middenmarkt voor ERP-software kende een trage start in de eerste helft van 2000 terwijl de investeringen in internet en security producten een verdergaande stijging lieten zien. De omzet in onderhoudscontracten steeg in de eerste helft van 2000 met 24% tot euro 10,6 miljoen. De omzet uit service activiteiten is toegenomen met euro 1,3 miljoen tot euro 13,1 miljoen.

Het aantal werknemers per eind juni 2000 bedraagt 806. Dit is een stijging van ca. 47% ten opzichte van de stand per ultimo juni 1999. De omzet per werknemer nam in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar toe met ongeveer 10%.

Doordat Unit 4 in staat is gebleken haar acquisities succesvol te integreren en synergie heeft weten te bewerkstelligen zijn de bedrijfskosten in relatie tot de omzet verder afgenomen.

De omzet buiten Nederland groeide in de eerste helft van 2000 fors. In de eerste helft van 2000 groeide het aandeel van de omzet buiten Nederland van 16% in de eerste helft van 1999 naar 26% in dezelfde periode van 2000.

Vooruitzichten
Unit 4 gaat ervan uit dat de middenmarkt voor ERP-software zich in de tweede helft van het jaar positief zal gaan ontwikkelen. Belangrijke factoren daarbij zijn onder andere de invoering van de euro en de opkomst van internet en E-Business.

De directie van Unit 4 verwacht haar eerder bekend gemaakte doelstellingen voor heel 2000 te zullen behalen.

Overige data:
Unit 4 publiceert op 23 augustus aanstaande haar definitieve cijfers over de eerste helft van 2000.
Profiel Unit 4 N.V.

Al 20 jaar voorziet de standaard bedrijfssoftware met de bijbehorende dienstverlening van Unit 4 in de behoefte aan managementinformatie van haar klanten in de Benelux. Het bedrijf is marktleider in de middenmarkt van groothandel en distributie en accountantskantoren en heeft prominente posities als leverancier van software voor productieautomatisering en als leverancier van veilige oplossingen en diensten op het gebied van zakendoen via het Internet.

De klanten van de Unit 4 Software Groep zijn overwegend middelgrote ondernemingen en instituten. Het bedrijf levert algemene oplossingen die in alle bedrijfstakken worden toegepast en heeft zich ook toegespitst op een beperkt aantal specifieke verticale markten. Dat zijn de discrete industrie, groothandel, distributie, handel en logistiek, accountantskantoren en de gezondheidszorg.

Voortdurende verbetering van de kwaliteit, excellente dienstverlening en het effenen van de weg naar veilig en betrouwbaar zakendoen via het Internet is onze manier om onze groei en marktpositie te versterken. De kracht om tot effectieve resultaten te komen zit in onze medewerkers. Zij combineren diepgaande kennis op het gebied van bedrijfssoftware en veiligheid met materiekennis en ervaring over de markten waarin zij werken.

Strategisch richt de Unit 4 Software Groep zich op het compleet aanbieden van bedrijfssoftware en diensten voor het geïntegreerd en veilig zakendoen via het Internet in West Europa, door het aanbieden van applicatiediensten. Dit is de manier om alle kerncompetenties via een beveiligd Internet aan onze klanten aan te bieden. Excellente dienstverlening en autonome groei stellen de ontwikkeling van de onderneming veilig. Onze stapsgewijze acquisitiestrategie versterkt onze positie in kernmarkten.

De Unit 4 Software Groep heeft meer dan 3.000 applicaties geïnstalleerd in het hogere en middensegment van de markt. Deze leveren bedrijfskritische management informatie aan meer dan 40.000 eindgebruikers. In de markt van kleinere bedrijven en organisaties heeft de Unit 4 Software Groep circa
15.000 applicaties geïnstalleerd. De Unit 4 Software Groep heeft inmiddels ruim 800 medewerkers bij de diverse werkmaatschappijen. Sedert februari
1998 zijn de aandelen van de onderneming genoteerd aan de Amsterdamse effectenbeurs AEX. Unit 4 heeft in 1999 een 70% hogere nettowinst behaald van 8,7 miljoen euro en de omzet steeg met 73% naar 71,0 miljoen euro. De omzet werd voor 16% buiten Nederland gerealiseerd. De autonome groei bedroeg 36%. De winst per aandeel steeg in 1999 met 48% tot 1,16 euro.
Noot voor de redactie (

Noot voor redacties