Halfjaarcijfers Eurotunnel 2000: 11% toename bedrijfswinst

Halfjaarcijfers Eurotunnel 2000

Vrijgegeven voor publicatie
Nijmegen, 25 juli 2000

Halfjaarcijfers Eurotunnel 2000: Elf procent toename bedrijfswinst ondanks verlies belastingvrije verkoop

De bedrijfswinst is de eerste helft van 2000 met £ 9 miljoen toegenomen tot £ 91 miljoen: een toename van elf procent vergeleken met die in dezelfde periode in 1999. De bedrijfsopbrengsten in het eerste half jaar van 2000 waren £277 miljoen, tien procent minder dan in 1999. De inkomsten uit de shuttle services waren £147 miljoen, een toename van 29 procent door de groei van het vrachtvervoer en hogere prijzen voor auto's en bussen. De inkomsten uit verkoop zijn gedaald met 72 procent door de afschaf van belastingvrije verkoop. De inkomsten uit de spoorwegen zijn met 2 procent gestegen tot £104 miljoen.

Patrick Ponsolle, voorzitter van de Raad van Bestuur, is uiterst tevreden met de bedrijfswinst: "Een jaar geleden verwachtten wij dat de markt over het Kanaal gedurende een periode van 12 tot 18 maanden te maken zou hebben met de gevolgen van de afschaf van de belastingvrije verkoop. Die verwachting is uitgekomen. Deze moeilijke periode in acht genomen, is het succes van onze strategie om het verlies van de belastingvrije verkoop te compenseren, hoopgevend."

Passagiershuttles
Het aantal auto's en bussen dat door de tunnel ging, is mede afgenomen door de afschaf van de belastingvrije verkoop. Desondanks blijft Eurotunnel marktleider met een onveranderd marktaandeel van 55%. Doordat Eurotunnel heeft gekozen voor hogere prijzen die beter passen bij het product dat wordt aangeboden, zijn de inkomsten toch toegenomen.

Vrachtshuttles
De markt van het vrachtvervoer blijft sterk groeien. Eurotunnel vervoerde het eerste halfjaar van 2000 543.095 vrachtwagens, een toename van 42 procent vergeleken met dezelfde periode in het afgelopen jaar. Eurotunnel heeft daarmee de totale groei van de markt (14%) - en nog meer - benut en een marktaandeel van 47% veroverd (37% in 1999). Dit komt mede door belangrijke investeringen in vrachtshuttles en infrastructuur om zodoende de capaciteit te vergroten.

Resultaten Eurotunnel eerste helft 2000

% verandering 2000/99