Siemens uitvinding 'pyrolyse' bestaat dertig jaar

pyrolyse

Zoetermeer, dinsdag 25 juli 2000

Siemens uitvinding 'pyrolyse' bestaat dertig jaar

Dertig jaar geleden vond Siemens als eerste 'pyrolyse' uit: een automatisch zelfreinigingsprogramma dat in verschillende ovens en fornuizen wordt toegepast. Ter gelegenheid hiervan brengt Siemens een speciaal actiemodel oven met pyrolyse op de markt tegen een aantrekkelijke prijs. Het model (HB 53054) biedt vijf ovensystemen en is uitgevoerd in roestvrijstaal.

In 1970 bracht Siemens als eerste een bakoven met het pyrolyse zelfreinigingssysteem op de markt: de HL 7470. Een uitkomst, want pyrolyse bood geheel nieuwe voordelen. Niet meer uitgebreid de oven reinigen, waarbij altijd nog bakresten achterbleven. Gewoon eenvoudig de oven instellen op het programma pyrolytische zelfreiniging en de oven was zo schoon.

Pyrolyse wordt vandaag de dag veel vaker toegepast in ovens en fornuizen. Het gemak en tijdsbesparing blijven hierbij een belangrijke rol spelen. Hoe werkt pyrolyse? De ovenruimte wordt op 500°C gebracht, waardoor alle voedselresten verbranden. Wat overblijft is as, die gemakkelijk te verwijderen is. Afhankelijk van de mate van verontreiniging duurt het pyrolyse-programma 2 tot 3 uur. Door van tevoren via de ovenklok de aanvangstijd vast te leggen, kan het reinigingsproces ook 's nachts plaatsvinden.

Het actiemodel HB 53054 is uitgerust met het luxe pyrolyse-systeem en heeft een zeer aantrekkelijke prijsstelling. De oven heeft vijf ovensystemen, waarmee bakken, braden, grillen en ontdooien mogelijk zijn. De temperatuur is op de graad instelbaar, zodat ook temperatuurgevoelige gerechten als soufflés bereid kunnen worden. De geforceerde koeling met naventilatie zorgt voor extra veiligheid, want de warmte afgifte aan de voorzijde van de oven wordt hiermee beperkt.

Door het herkenbare design, in roestvrijstaal en met de profi-handgreep, past de oven goed bij de nieuwe lijn keukenapparatuur van Siemens. Het tijdloze design laat zich gemakkelijk combineren met alle materialen en kleurstellingen. Het roestvrijstaal is ook zeer hygiënisch en gemakkelijk te reinigen.

Specificaties
Bakoven HB 53054 (in roestvrijstaal)

· Vijf ovensystemen: ontdooien, onder- en bovenwarmte, hetelucht, circulatiegrill, vario grootvlakgrill.

· Pyrolytische zelfreiniging

· Op de graad regelbare temperatuur instelling van 50°C - 280°C.
· Geforceerde koeling

· Elektronische LED tijdschakelklok

· Oveninhoud 51 liter

· Profi-greep

· Ovenverlichting (boven)

· Toebehoren: aluminium bakplaat, braadslede, combi-rooster.
Informatie voor de lezer:
Siemens Infocentrum, telefoon 070 - 333 1234;
www.siemens.nl/huishoudenInfocentrum@siemens.nl
Informatie voor de redactie en beeldmateriaal:
Persvoorlichting Consumentenproducten
Eveline van Herpen, telefoon 070 - 333 3786, mobiel 06 21 203 552, fax 070 - 333 3960
e-mail: eveline.herpen-(van@siemens.nl)