Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 25-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 25-07-2000 Politieberichten van 24/7 (13.00 uur) t/m 25/7 (07.00 uur)

Leeuwarden: inbraak personenauto
Van zondag op maandag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Van Beverwijckstraat. Het voorportier werd geforceerd en uit de auto werden een radio/cd-speler, 4 cd's en een gereedschapskist met daarin een boormachine weggenomen. De eigenaar, een 25-jarige inwoner uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.
Follega: diefstal buitenboordmotor
In de nacht van zondag op maandag werd van een bootje, dat lag afgemeerd in de Follegastersloot nabij de camping, een buitenboordmotor, merk Capri 115 s, weggenomen. De waarde van de buitenboordmotor bedraagt ongeveer f 1800.-. De eigenaar, een inwoner uit Warmond, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: man met pistool
Maandag omstreeks 16.00 uur werden agenten op het Vrijheidsplein aangesproken door getuigen, die melden dat zij gezien hadden, dat op een bankje aan de Groningerstraatweg twee mannen zaten, waarvan één een pistool bij zich droeg. Aan de hand van het opgegeven signalement kon de man, een 39-jarige inwoner uit Leeuwarden, worden aangehouden. In zijn binnenzak werd het pistool aangetroffen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en het wapen werd in beslag genomen.
Katlijk: aanrijding met gewonde
Maandag omstreeks 15.20 uur vond op de Schoterlandseweg een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. Een 37-jarige bestuurder uit Katlijk reed met zijn auto over de Schoterlandseweg, komende uit de richting Mildam en gaande in de richting Nieuwehorne. Uit tegenovergestelde richting kwam een personenauto, die bestuurd werd door een 33-jarige inwoner uit Kampen. Deze bestuurder reed naar zijn zeggen met een snelheid van ongeveer 90 kilometer per uur, terwijl aldaar 50 is toegestaan. Gekomen bij de Bisschopslaan wilde de bestuurder uit Katlijk linksaf slaan en zag daarbij de bestuurder uit Kampen over het hoofd. De bestuurder uit Kampen en zijn passagier droegen geen gordel. Zij zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. Een langs de weg staande tractor, van een 36-jarige inwoner uit Frieschepalen, werd ook nog geraakt door de auto van de inwoner uit Kampen. De tractor raakte licht beschadigd.
Allingawier: insluiping woning
Zondag tussen 20.30 en 21.30 uur vond aan de Meerweg een insluiping in een woning plaats. De bewoner, een 83-jarige inwoner uit Allingawier, was omstreeks die tijd in de schuur bij zijn woning bezig. Toen hij uit de schuur kwam, zag hij dat de buitendeur openstond en dat een man in een zwarte personenauto stapte en wegreed. Van de bewoner werden enkele honderden guldens gestolen. De man heeft aangifte gedaan.
Drachten: inbraak auto
Maandag tussen 19.00 en 19.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het parkeerterrein bij het ziekenhuis aan het Compagnonsplein. Het linker voorportierraam werd ingeslagen en uit de auto werd radarverklinker weggenomen. De eigenaar, een 23-jarige inwoner uit Drachten, heeft aangifte gedaan.

Drachten: aanrijding met gewonde
Maandag omstreeks 21.10 uur vond op de kruising Berglaan Zuiderdwarsvaart Splitting een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. Een 17-jarige inwoner uit Bakkeveen reed als bestuurder van een bromfiets over de Berglaan en verleende op de kruising geen voorrang aan een 45-jarige inwoner uit Drachten, die met zijn auto over de Zuiderdwarsvaart deze kruising naderde. Volgens de getuigen reed de bestuurder van de bromfiets bovendien door het rode verkeerslicht. De bromfietser, alsmede zijn duopassagier, een 17-jarige inwoner uit Drachten, droegen beiden geen helm en zijn gewond overgebracht naar het ziekenhuis. De bestuurder had een hoofdwond, terwijl de duopassagier letsel had aan zijn knie. Bovendien bleek dat de bromfietsbestuurder gedronken had. In het ziekenhuis is een bloedproef van de man genomen.

Rottum: aanrijding gewonde
Maandag omstreeks 16.00 uur vond op de Badweg een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder, een 45-jarige inwoner uit Heerenveen, reed met zijn brommobiel over de Binnendijk, komende uit de richting Rottum en gaande in de richting Heerenveen. Net buiten de bebouwde kom van Rottum ligt een verkeersdrempel in de weg. Toen de bestuurder over deze drempel heenreed, moest hij een stuurcorrectie maken om een aanrijding met een tegenligger te voorkomen. Hij had daarop zijn voertuig niet meer onder controle en kwam op zijn linkerzijkant tot stilstand. De bestuurder raakte hierbij gewond, evenals zijn vriendin (verder nog geen verdere gegevens bekend). Beiden zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Oldeberkoop: onder invloed
Dinsdag omstreeks 01.30 uur werd op de Provinciale Weg N 351 een automobilist gecontroleerd. De man, een 66-jarige inwoner uit Scharsterbrug, bleek teveel te hebben gedronken. Aan het bureau blies de man 855 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Sneek: autobrand
Dinsdag omstreeks 01.35 uur stond een auto in brand op de Potterzijlstraat. Hoe de brand in de auto is ontstaan, is niet duidelijk. De brandweer heeft de zaak geblust. De eigenaresse van de auto, een 64-jarige inwoonster uit Sneek, had haar auto de vorige avond geparkeerd in de parkeervakken bij haar woning. Met de auto was op dat moment niets aan de hand.

Drachten: inbraak woning
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een woning aan de Noorderdwarsvaart. Een bovenlicht in de keuken was geforceerd. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werd een dvd-speler en geld weggenomen. De eigenaar, een 30-jarige inwoner uit Drachten, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272