ICT-Platform MKB-Nederland: spin in het web

MKB Nieuws, bericht

25-07-2000
ICT-Platform MKB-Nederland: spin in het web
Mkb-ondernemers bij de les laten blijven op het gebied van informatie- en communicatie-technologie (ict). Dat is de belangrijkste doelstelling van het nieuw op te richten ICT-Platform van MKB-Nederland. Het Platform zal zich als een spin in het web positioneren als het gaat om ict in het mkb en zoveel mogelijk samenwerken met bestaande organisaties. De toegevoegde waarde zit vooral in het beter gebruik laten maken van bestaande kennis en ervaringen.

MKB-Nederland heeft het initiatief genomen een ICT-Platform op te richten. Veel organisaties missen het geld, de kennis en de mankracht om een voortrekkersrol te spelen op ict-gebied. Maar door bundeling van krachten in het Platform, krijgen branches ondersteuning. De belangrijkste doelstellingen zijn daar van afgeleid: het opbouwen van branchegewijze expertise, het innemen van een onafhankelijke functie (voor onafhankelijk advies) en het uitvoeren van verkenningen op brancheniveau voor het opstellen van een it-plan. Waar nodig zal het Platform de voortrekkersrol op zich nemen.

Samenwerking
Ook de ict-sector zal worden bediend: wat moeten ze doen om hun toegevoegde waarde binnen de mkb-markt te vergroten. In eerste instantie zal het Platform starten met een aantal trekkers: FENIT, FHI en Uneto. Na succes wordt het verder uitgebouwd. Ook organisaties buiten MKB-Nederland kunnen, ieder vanuit hun eigen expertise, mogelijk samenwerken met het ICT-Platform, zoals TNO, Senter, onderwijsinstellingen en MKB-Net. De eerste activiteiten zullen bestaan uit het inventariseren van ict-trends en die vertalen naar het mkb en het signaleren van de behoeften van mkb-ondernemers. Belangrijkste punt van aandacht is het verzamelen van best practices\' en inventariseren van knelpunten.

Informatie- en communicatietechnologie wordt steeds belangrijker bij allerlei aspecten van het ondernemerschap. Krapte op de arbeidsmarkt dwingt bedrijven naar andere manieren te zoeken om hun producten onder de aandacht te brengen. E-commerce, elektronische handel, biedt het mkb veel kansen op nieuwe markten. Potentiële afnemers verzamelen via internet informatie over hun opdrachtgever. Ook het werven van personeel verandert. Een advertentie in de krant is vaak onvoldoende. Het grootbedrijf speelt handig in op de belevingswereld van jongeren dankzij moderne communicatiemiddelen. Het mkb mag niet achter blijven, wil het zijn voortrekkersrol in de Nederlandse economie waar blijven maken.

Informatie: Ravesloot