Amerikaanse drukinktfabriek naar Sneek

Datum nieuwsfeit: 25-07-2000

Amerikaanse drukinktfabriek naar Sneek

De Amerikaanse drukinkt fabrikant Environmental Inks and Coatings gaat zich richten op de Europese markt. Het bedrijf gaat dat doen vanuit Sneek waar een nieuw pand wordt gebouwd als hoofdkantoor voor Europa en productievestiging inclusief laboratorium. De nieuwbouw vergt een miljoeneninvestering. EIC maakt milieuvriendelijke drukinkten die worden gebruikt bij de fabricatie van o.a. enveloppen, vouwkartonnages, flexibele verpakking en etiketten.

De vestiging begint met 10 werknemers en zal naar verwachting doorgroeien naar 50 arbeids-plaatsen. De locatie van 7000 m² op het industrieterrein De Hemmen is groot genoeg om het pand later uit te breiden. De fabriek is begin 2001 operationeel en komt onder leiding van Rob Kieft, general manager Europa. Het personeel wordt in hoofdzaak in de regio geworven.

Vanaf de oprichting in 1979 produceert EIC drukinkt op waterbasis. Het bedrijf is begonnen in Morganton in de staat North Carolina. Inmiddels staan er ook fabrieken in Atlanta, Baltimore, Chicago, Cincinnati, Dallas, Los Angeles en New England. Voor deze aanpak is gekozen om met korte aanvoerlijnen zo dicht mogelijk bij de klanten te zitten. De fabriek in Morganton maakt hallfabrikaten voor de vestigingen die dicht bij de klanten zitten. Ook in Europa komen eventueel fabrieken voor de lokale markten, net als in de VS.

De directeur-oprichter van EIC, de heer Ed Redman, heeft Rob Kieft een jaar geleden gevraagd een Europese vestiging op te zetten. Bij het zoeken van de beste locatie heeft Kieft zich laten leiden door de uitgangspunten:
- investeringsklimaat

- arbeidsproductiviteit

- beschikbaarheid van industriegrond

- onroerend goed

- de markt

Uiteindelijk is de keuze eerst op Nederland en later op Sneek gevallen. Rob Kieft spreekt vol lof over de snelle reactie van de gemeente Sneek: "De dag na het gesprek had ik al een schriftelijke bevestiging van de optie en de prijs van het prachtige stuk grond." Sneek en de NOM zijn in de begeleiding van het project samen opgetrokken.

Voor verdere informatie: Bob Nuys, tel. 050-5214420, fax 050-5214520, E-mail: (nuys@nom.nl)