Minister De Vries te laconiek over ontslagen burgemeesters

CFO

Minister De Vries te laconiek over ontslagen burgemeesters
CFO: minister De Vries te laconiek over
zijn rol als werkgever burgemeesters

Het Beroepsverband burgemeesters van de CNV-vakbond CFO heeft minister
mr. K.G. de Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangesproken op zijn rol als werkgever van alle burgemeesters. In het Financieel Dagblad van 24 juli 2000 verklaarde de woordvoerder van de minister dat het ministerie geen rol heeft bij burgemeesters die in de knel zijn geraakt.

De voorzitter van het beroepsverband Burgemeesters van de CFO, de heer D.J. van der Zaag, heeft met verbazing kennis genomen van het artikel. Van der Zaag: 'Het gehele artikel ademt de sfeer uit dat het ministerie zich niet verantwoordelijk voelt voor het wel en wee van de burgemeesters. En dat is niet volgens de afspraak. Sterker nog er zou een goed loopbaanbeleid worden ontwikkeld.'

Stijging aantal ontslagen burgemeesters
Van der Zaag: 'Verder stelt de woordvoerder van het ministerie dat het aantal ontslagen burgemeesters niet toeneemt. Het beeld zou alleen door de publiciteit ontstaan zijn. Naar onze stellige overtuiging is er wel sprake van een stijging van het aantal ontslagen burgemeesters. Wij vragen de minister dan ook om opheldering van deze cijfers.'
Als er geen bevredigend antwoord komt, stelt de CFO dit onderwerp aan de orde in het eerstvolgend Georganiseerd Overleg Burgemeesters, het arbeidsvoorwaardenoverleg tussen minister en vakbonden.

Voor informatie: W.J. Berg, CFO-bestuurder, tel. 070-4167151, of e-mail: (w.berg@cfo.nl)

25 jul 00 15:37