Antwoord kamervragen tijdelijk ontslag onderwijspersoneel

Datum nieuwsfeit: 26-07-2000
Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over wettelijke bepaling voor de gevolgen voor de gewogen gem iddelde leeftijd in het vo

Gemaakt: 7-8-2000 tijd: 13:21

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

26 juli 2000

Bij brief van 12 oktober 1998 met kenmerk 2989901450 zijn er door de kamerleden Dijksma en Barth kamervragen gesteld over tijdelijk ontslag van personeel op scholen ten tijde van de vaststelling van de gewogen gemiddelde leeftijd. Hierop is toen met brief van 30 oktober 1998 met kenmerk CFI/PS 98/184 geantwoord dat dergelijk misbruik nog niet was geconstateerd, maar dat gevraagd zou worden of de instellingsaccountants dit wilden onderzoeken.

Uit onderzoek van de departementale accountantsdienst is gebleken dat één instelling door tijdelijk ontslag van leraren de gewogen gemiddelde leeftijd heeft opgehoogd. Dit levert de betreffende school een voordeel op van ongeveer f700.000,- voor het schooljaar 1999/2000. Deze gelden zullen door CfI worden teruggevorderd. Uit vervolgonderzoek is gebleken dat voor het schooljaar 2000/2001 wederom dezelfde school deze handelwijze heeft toegepast. Dit is inmiddels ook door de desbetreffende instellingsaccountant geconstateerd. Ook voor dit schooljaar zal CFI het teveel betaalde terugvorderen.

Hoogachtend,

de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,