TROS televisiereportage over werk Liliane Fonds Filippijnen

Datum nieuwsfeit: 26-07-2000
TROS televisiereportage over werk Liliane Fonds in de Filippijnen Ooggetuigenverslag over efficiënte hulp aan kinderen met een handicap

Woensdag 26 juli zendt de TROS op TV2 om 23.00 uur ' s avonds een documentaire uit over het werk van het Liliane Fonds op de Filippijnen. De reportage geeft een indrukwekkend beeld van de armoe en de schoonheid van dit tropische eilandenrijk en van het werk van het Liliane Fonds voor kinderen met een handicap.

Manila
Het TROS- team, met verslaggever Peter de Bie, filmde in juli op drie locaties in de Filippijnen. In de hoofdstad Manila, een miljoenenstad, bezochten zij de krottenwijken. Op het platteland is er vrijwel geen ontwikkeling. Daarom is er een grote trek van platteland naar grote stad. Mensen komen er echter van de regen in de drup. Dat bleek onlangs nog bij de ramp met de schuivende vuilnisbelt waarbij zoveel doden vielen. In Malate, een van de krottenwijken van Manila proberen duizenden opeengepakt het hoofd boven water te houden. Hun huisjes zijn van restmateriaal aan elkaar geplakt, de hygiënische omstandigheden zijn ronduit slecht. De tyfoon die in de eerste week van juli huishield in de Filippijnen richtte een enorme ravage aan. Toch zag het filmteam hoe in deze krottenwijken op een efficiënte manier hulp wordt geboden aan kinderen met een handicap, tegen alle verdrukking in.

Platteland
Na de chaos van de grote stad-in-ontreddering ging de filmploeg naar de provincie Kalinga in het noorden van Luzon. Daar wonen de bergstammen, nog vaak in onderlinge strijd verwikkeld. In het leven van de mensen zijn tradities nog steeds van veel belang. Het werk voor de talrijke kinderen met een handicap staat in de kinderschoenen; het aantal hulpvragen is schrikbarend groot.
Vanuit Kalinga trok het filmteam verder naar Iloilo, een stad in ontwikkeling op het eiland Panay. Daar verleent een groep volwassenen met een handicap in samenwerking met het Liliane Fonds advies en hulp aan gehandicapte kinderen en hun ouders.

Liliane Fonds
Het Liliane Fonds helpt gehandicapte kinderen in 75 ontwikkelingslanden in Afrika, Azië en Latijns Amerika. De hulp is kleinschalig en persoonsgericht.
1300 contactpersonen ter plaatse, de zogenaamde "mediators", bieden de kinderen hulp en krijgen vanuit het kantoor in Vlijmen ondersteuning. Zowel het werk van de mediators als een groot deel van het werk op het kantoor in Vlijmen is onbetaald vrijwilligerswerk. Het Liliane Fonds helpt jaarlijks meer dan 22.000 kinderen. In de Filippijnen werden vorig jaar ruim drieduizend kinderen geholpen via een honderdtal mediators. >>>>>
Het gaat om operaties, medicijnen, fysiotherapie, hulpmiddelen om beter te kunnen zitten, staan, lopen, horen of zien. Of om onderwijs, vakopleidingen of hulp bij het opzetten van een eigen bron van inkomsten. In de Filippijnen is per kind gemiddeld minder dan driehonderd gulden nodig.
Yasmin
De reportage geeft een indrukwekkend beeld van het werk voor kinderen met een handicap in de Filippijnen. Een van de kinderen die daar door het Liliane Fonds werd geholpen is Yasmin Canedo. Yasmin is een meisje van vier, geboren met een gespleten lip. Haar ouders kunnen een operatie niet betalen. Daar hielp het Liliane Fonds bij. Voordat Yasmin geholpen kon worden moest ze eerst langdurig worden behandeld voor tuberculose.
Heel vaak is veel zorg en aandacht nodig voorafgaand aan en na een medische ingreep bij de kinderen met zo een handicap. Daarom kiest het Liliane Fonds voor samenwerking met mediators die ter plekke wonen en werken. Zij kunnen beter dan wie ook zorgen voor een efficiënte medische en sociale revalidatie voor kinderen als Yasmin. Zij kunnen de kinderen blijvend volgen en ouders advies geven. De hulp van het Liliane Fonds bekent dikwijls een totale omslag in het leven van een kind. Een eenzaam bestaan zonder uitzicht verandert in een leven waarin het kind sociaal geaccepteerd wordt en op school capaciteiten kan ontplooien.

Toekomst
In de toekomst zal de stroom hulpaanvragen vanuit de Filippijnen groter worden, vooral uit de plattelandsgebieden. Steeds meer mensen daar horen over de hulp die geboden wordt door de Liliane-mediators. Steeds meer ouders treden met hun gehandicapte kinderen naar buiten, wetend dat er mensen zijn die willen helpen.

TV uitzending: Woensdag 26 juli; TV 2; 23.00 uur. TROS Informatie: Stichting Liliane Fonds, St. Catharinastraat 1, Postbus 75, 5250 AB Vlijmen; telefoon: 0800 7800 800; e-mail: (voorlichting@lilianefonds.nl): Internet: www.lilianefonds.nl

(hcruts@lilianefonds.nl)
Stichting Liliane Fonds
"The special foundation for handicapped children"