Ramp met Concorde bewijst nieuwswaarde van internet

Datum nieuwsfeit: 26-07-2000

RAMP MET CONCORDE BEWIJST NIEUWSWAARDE VAN INTERNET

Internet bleek snelste medium; beelden eerder te zien via NewsBites dan op tv

Nederlanders die de ramp met de Concorde in Frankrijk wilden volgen, werden gisteravond via internet het snelst bediend. NewsBites, de internet nieuwstak van Cameo Streaming, zorgde ervoor dat de internetsites van Zonnet en Soneraplaza het nieuws als eersten konden melden. Nog voordat klanten van gerenommeerde persbureaus als het ANP het bericht op internet brachten, waren de bezoekers van Zonnet.nl al voorzien van de eerste verslagen. Kort daarna volgde het eerste beeldmateriaal.

"In eerste instantie werden de internetgebruikers op de hoogte gebracht van het schokkende nieuws door middel van tekstberichten. Direct nadat er beeldmateriaal beschikbaar was, en voordat televisiezenders hun programmering onderbraken, kwamen ook de eerste beelden via NewsBites op het internet. Internet koppelt duidelijk de voordelen van Teletekst (snelheid) aan die van televisie (bewegend beeld)," aldus hoofdredacteur Martin Volder. "Tot voor kort waren Nederlandse internetgebruikers voor snelle verslaggeving aangewezen op internationale sites, zoals die van CNN en de BBC. Bij de ramp in Enschede was daar voor het eerst verandering in te zien. Op een aantal sites werd het nieuws toen van minuut tot minuut bijgehouden.

NewsBites versloeg de ramp met video-items. Beelden van de explosie en het rampgebied, reportages over mensen die ineens dakloos waren geworden. We stuurden maar liefst 120 videoverslagen het internet op via Soneraplaza.nl. De site was zelfs een tijd overbelast door de vele bezoekers. Hierbij stak het NOS Journaal schril af, met een enkel filmpje uit al uitgezonden Journaals. Maar ik verwacht dat we een trend gezet hebben. We zullen navolging krijgen."

NewsBites is als onafhankelijk persbureau in staat om 24-uur per dag nieuws aan beheerders van websites te leveren. De berichten worden geleverd met beeld- en/of geluidsmateriaal en voorzien van graphics en uitgebreide redactionele teksten. NewsBites is een activiteit van Cameo Streaming, dat informatie levert aan websites. Cameo Streaming maakt onderdeel uit van Cameo Media, een onafhankelijke producent van televisieprogramma's. Cameo maakt ondermeer het programma 'Hart van Nederland' voor SBS6 en Het Nieuws voor SBS6 en Net5.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

Drs. M. Bosma, telefoon (020) 5225 613 of
Th. de Lange, telefoon (020) 5225 693