BMW behaalt beste 6-maanden resultaat aller tijden

Datum nieuwsfeit: 26-07-2000
AutoRai

BMW behaalt beste 6-maanden resultaat aller tijden 26-7-00 11:30:00. Voor het eerst in haar geschiedenis leverden de Bayerische Motoren Werke AG in de eerste zes maanden over de gehele wereld circa 421.000 BMW automobielen af, een toename van 8,8 procent, en meer dan 45.600 motorfietsen, een toename van 20,8 procent.

Professor Dr.-ing. Joachim Milberg, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW Group, zei hierover; "De zaken in het jaar 2000 ontwikkelen zich uitstekend. Vanaf het begin van het jaar realiseerden we maand na maand recordverkopen. De vraag naar onze producten is nog nooit zo groot geweest.

De grootste kracht achter dit succes is de BMW 3-serie met meer dan 262.000 verkochte exemplaren (exclusief de Z3). Een toename van 14,4 procent vergeleken met het eerste half jaar van 1999 (229.000). De introductie van de BMW X5 in december vorig jaar is eveneens succesvol: tussen januari en juni 2000 werden meer dan 10.300 modellen afgeleverd (introductie in Nederland was op 27 mei jl.).

De markt voor BMW motorfietsen blijft zich eveneens goed ontwikkelen. Wereldwijd verkocht BMW 45.600 motorfietsen, 20,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De meest succesvolle BMW motorfiets is de R 1150 GS met ongeveer 9.200 verkochte exemplaren. De hoogste groei werd bereikt in de Verenigde Staten met 18,8 procent (6.591 eenheden), Duitsland met 15,9 procent (16.028) en Italië met 15,5 procent (6.432 eenheden).

Nederland
De verkoop van BMW automobielen in Nederland nam toe. Daar waar het marktsegment waarin BMW opereert daalde met meer dan 7 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 1999 steeg de verkoop van BMW automobielen naar 8.292 eenheden (8.216 eenheden in 1999). Vooral de BMW 3-serie geniet grote belangstelling. Belangrijk bestanddeel hierin vormt de 3-serie sedan met 3.159 exemplaren, maar ook de nieuwe touring met 950 eenheden en de 3-serie coupé met 752 eenheden doen het goed. De verkoop van BMW motorfietsen groeide eveneens boven verwachting. Met de R 1150 GS en de R 1100 RT als grootste aanjagers realiseerde Nederland een verkoopstijging van 10 procent naar 1.135 eenheden (1.032 eenheden in 1999).