Het ziekteverzuim in de bouwnijverheid in 1998 en 1999

Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid

Het ziekteverzuim in de bouwnijverheid in 1998 en 1999

Stijging van het ziekteverzuim in de bouw in 1998 zet in 1999 door

In 1998 is het ziekteverzuim in de bouwnijverheid voor het eerst sinds begin jaren 90 weer gestegen. De uitkomsten voor 1999 tonen aan dat deze stijging geen incident is geweest. De invoering van de wet Terugdringing Ziekteverzuim in 1994 en de Wet uitbreiding loondoorbetaling bij ziekte (WULBZ) in 1996 leidde aanvankelijk in de bouw tot het beoogde doel: terugdringing van het ziekteverzuim. In 1998 is er een keerpunt in deze ontwikkeling gekomen. Kwam het verzuimpercentage van het bouwplaatspersoneel in 1997 nog uit op 4,7, in 1999 is dit gestegen naar 5,8. De meldingsfrequentie is al in 1997 gestegen tot rond de 0,8 en komt in 1999 op 0,87. In 1999 duurden de verzuimgevallen gemiddeld langer: de gemiddelde verzuimduur is in 1999 gestegen tot bijna 18 dagen; in 1997 was dit nog 15 dagen. Deze gegevens zijn ontleend aan het zojuist gepubliceerde rapport 'Het ziekteverzuim in de bouwnijverheid in 1998 en 1999, uitgebracht door het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid te Amsterdam.

Hoewel het basismateriaal voor de registratie van het ziekteverzuim geen integrale analyse van de diagnoses toelaat, weerspiegelt de aard van de klacht wel de werkbelasting. Bij uitvoerders is het aandeel psychische klachten en hart- en vaatklachten hoog. Deze beroepsgroep wordt met nogal wat werkstress geconfronteerd. Bij de metselaars blijkt de hoge fysieke belasting uit een hoog aandeelrug- en ledemaatklachten.

Naar type bedrijf uitgesplitst is het verzuim vooral hoog onder de bedrijven in de afbouwsector. In 1999 neemt het verzuimpercentage af met de grootte van het bedrijf.
In 1999 bereikte 1,5 procent van de werkenden op de bouwplaats de maximale verzuimduur van een jaar. Voor het Uta-personeel was dit ruim 1 procent.