Nieuws Europees Computer Rijbewijs (ECDL)

Datum nieuwsfeit: 26-07-2000

Nieuws - juli 2000

-ECDL Startdiploma van start

-Eerste ECDL-testcentrum op de Nederlandse Antillen
Nieuws - juni 2000
Nieuws - juli 2000

ECDL Startdiploma van start

In de afgelopen weken is bij honderden mensen in Nederland het ECDL Startdiploma op de deurmat gevallen. Dit diploma is recent ingevoerd en komt tegemoet aan de vraag naar meer flexibiliteit in de keuze voor de te behalen modulen. Het ECDL Startdiploma houdt in dat kandidaten automatisch een diploma ontvangen van het ECDL-bureau nadat ze vier willekeurige modulen met succes hebben afgerond. Een kandidaat kan nu zelf bepalen aan welke ECDL-modulen hij of zij in eerste instantie behoefte heeft. Het voordeel voor het bedrijfsleven is dat zij zelf kunnen bepalen wat zij nodig achten voor hun personeel of bedrijfstak Op het diploma is aangegeven welke modulen zijn behaald en met welke software-versie. Het ECDL Startdiploma is ook een internationaal erkend en geaccepteerd diploma en geldt als opstap naar het Europees Computer Rijbewijs.

Eerste ECDL-testcentrum op de Nederlandse Antillen

Onlangs is door Stichting ECDL Nederland het eerste Testcentrum op de Nederlandse Antillen geautoriseerd. Het betreft Training Center Douwe Zalm in Willemstad op Curaçao. Hoewel de Nederlandse Antillen niet tot de Europese Unie behoren, is om praktische redenen besloten vooralsnog te autoriseren onder de vlag van het ECDL en niet het ICDL (International Computer Driving Licence). In het Testcentrum kunnen kandidaten het examen in de Nederlandse taal doen. Gezien de situatie op de arbeidsmarkt is het voor de Nederlandse Antillen van groot belang het ECDL-examen te kunnen aanbieden. Met het ECDL-diploma is men beter voorbereid op de nieuwe ontwikkelingen en worden de mogelijkheden voor werkzoekenden vergroot. Daarbij gaan veel jonge Antillianen voor korte of lange tijd naar het buitenland, met name Nederland. Het ECDL-diploma is internationaal erkend en heeft daardoor over de hele wereld dezelfde waarde. Tevens heeft Curaçao besloten ECDL als standaard in te voeren voor docenten uit het voortgezet onderwijs. Door de invoering van de Tweede Fase moeten ook zij bijgeschoold worden in ICT. Er is voor ECDL gekozen vanwege de internationale erkenning en de kwaliteit.