EuroNet Internet kiest Cisco Systems voor DutchBone-netwerk

Datum nieuwsfeit: 26-07-2000
EuroNet Internet kiest Cisco Systems als routerleverancier voor 'DutchBone'-netwerk

Amsterdam, 26 juli 2000 - EuroNet Internet, top-level Internet Service Provider voor de zakelijke markt, heeft Cisco Systems gekozen als exclusieve leverancier van routers voor het nieuwe 40 Gigabit/s-netwerk, genaamd DutchBone. Cisco Systems is een wereldwijde marktleider op het gebied van routers voor netwerken gekoppeld aan het internet. Het realisatietraject van DutchBone verloopt in fasen en zal eind 2000 gereed zijn.

EuroNet Internet is initiatiefnemer en projectleider in het integreren van de IP-netwerken van EuroNet Internet, Casema en Dutchtone tot één netwerk. Ook leidt EuroNet Internet de uitbreiding van de capaciteit van de backbone, die tegelijk redundant wordt uitgevoerd. DutchBone biedt ruime capaciteit en hoge beschikbaarheid aan klanten van EuroNet Internet, Casema en Dutchtone. Ook geeft DutchBone EuroNet Internet de mogelijkheid om diensten met hoge bandbreedte te kunnen aanbieden, zoals ADSL.

'De keuze voor Cisco Systems als routerleverancier voor DutchBone was een heel logische. Met Cisco als marktleider op het gebied van routers hebben we in het verleden al uitstekende ervaringen opgedaan', aldus Henri Knook, Directeur van het Internet Kennis Centrum van EuroNet Internet. 'Met DutchBone en de uitbreiding van de backbone profiteren de klanten van EuroNet Internet van snellere surf- en download-mogelijkheden op internet. Ook partijen waarmee EuroNet Internet 'peering agreements' onderhoudt, profiteren van de hogere capaciteit en beschikbaarheid van DutchBone.'

Door de opzet en capaciteit van DutchBone zijn huidige en nieuwe (internet)diensten direct te implementeren. Verdere capaciteitsuitbreiding van het netwerk is snel en efficiënt te realiseren. Uit het oogpunt van schaalvoordelen worden de meeste, met Cisco-routers uitgeruste Points of Presence (PoP's) van EuroNet Internet fysiek ondergebracht op Casema- en Dutchtone-locaties. Tevens wordt optimaal gebruikgemaakt van de glasvezelinfrastructuur van Casema voor het transport van het internetverkeer. Op termijn zal ook het IP-netwerk van Dutchtone, evenals haar straalverbindingen, deel uitmaken van DutchBone. Verder bieden de locaties van Casema en Dutchtone de mogelijkheid om klantapparatuur onder te brengen.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ:CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van routers voor netwerken gekoppeld aan het internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San José, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 28.000 werknemers en realiseerde in het boekjaar 1999 een totale omzet van $ 12,15 miljard. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.nl en www.cisco.com.

Over EuroNet Internet
EuroNet Internet behoort tot de selecte groep top-level Service Providers in Nederland. Sinds 1994 verzorgt EuroNet Internet producten en diensten voor de zakelijke markt, zoals inbelabonnementen, netwerkkoppelingen en de mogelijkheid tot het in huis beheren van websites en servers. EuroNet Internet garandeert de bereikbaarheid en betrouwbaarheid van deze producten en diensten middels het beheer van een eigen IP-netwerk. Voor de consumentenmarkt biedt EuroNet Internet de internetservice Wanadoo. EuroNet Internet is een dochteronderneming van France Télécom en een zusteronderneming van de Dutchtone Group. Meer informatie over EuroNet Internet kunt u vinden op: www.euronet.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

EuroNet Internet BV, Ellen Salverda, public relations, telefoonnummer: 020 - 53 55 218, e-mail: (ellen@nl.euro.net)