Verbond van verzekeraars in kort geding tegen Namespace

Datum nieuwsfeit: 27-07-2000
Verbond van verzekeraars

Bescherming merken- en handelsnamenrecht inzet van kort geding

Het Verbond spant samen met ongeveer 50 andere ondernemingen alsnog een kort geding aan tegen het bedrijf NameSpace. Dit bedrijf registreert domeinnamen met het oogmerk ze te verhandelen. Het Verbond eist dat het bedrijf niet langer inbreuk mag maken op merken- en handelsnaamrechten van ondernemingen.

Het Verbond heeft bij het centrale aanmeldpunt: de Stichting Internet Domeinregistraties Nederland, een aantal domeinnamen geregistreerd. Uit een onderzoek blijkt nu dat het bedrijf NameSpace de domeinnaam www.verbond-van-verzekeraars.nl heeft geregistreerd met het oogmerk deze te verhandelen. Het Verbond hoopt met dit kort geding een meer principiële uitspraak van de rechter te krijgen over de bescherming van het merken- en handelsnamenrecht van ondernemingen.

Voorgeschiedenis
In eerste instantie leek het kort geding niet door te gaan aangezien NameSpace nog niet had betaald voor de geregistreerde domeinnamen en daarmee formeel geen eigenaar was van de namen. Na onderzoek bleek NameSpace toch als eigenaar beschouwd te kunnen worden. Het kort geding dient op 16 augustus. Een eerder kort geding van advocaten van De Brauw namens 159 cliënten tegen NameSpace is door de laatste verloren. NameSpace moet nu al deze domeinnamen overdragen.
Bondig, 27 juli 2000