NVJ neemt stelling tegen afbraak openbaarheid van bestuur

Datum nieuwsfeit: 27-07-2000
Nederlandse Vereniging van journalisten

NVJ roept Europese journalistenbonden
op stelling te nemen tegen afbraak
openbaarheid van bestuur

PERSBERICHT 27 juli 2000

De NVJ heeft de lidorganisaties van de Europese Federatie van Journalisten (de Europese poot van de IFJ) gevraagd bij hun eigen regering te protesteren tegen de dreigende afbraak van de openbaarheid van bestuur in de EU-lidstaten. De NVJ hoopt dat met meer debat in de lidstaten die gisteren voor deze onzalige maatregel stemden (alleen Zweden, Finland en Nederland tegen) ook regeringen van enkele andere landen hun standpunt alsnog zullen bijstellen.

Het is de bedoeling van de EU om al in september de beperking van de informatievrijheid door de Ministers van de lidstaten te laten goedkeuren. Met name door het handelen van EU-topman Solana om alle veiligheids- en defensiezaken buiten de regels te houden wordt de bepaling over openbaarheid van bestuur uit het EU-verdrag van Amsterdam, regelrecht om zeep geholpen.

Bestaande mogelijkheden om de gebrekkige openbaarheid van de Europese instellingen desnoods via de rechter per geval te vergroten komen met Solana's plannen te vervallen. Deskundigen verwachten dat ook politiezaken zullen worden toegevoegd aan de Europese geheimhoudingslijst. De voorstellen hebben rechtstreeks gevolgen voor de nationale regels voor openbaarheid van bestuur van Europese aangelegenheden.

De NVJ hoopt dat de Nederlandse regering doorgaat met haar actie voor juist meer openbaarheid van bestuur bij de Europese organen. De NVJ zal de Nederlandse regering vragen om mogelijk samen met de Zweden en Finnen, of desnoods alleen deze kwestie tot het uiterste en principieel aan te blijven pakken. De geloofwaardigheid van de Europese samenwerking lijkt nu toch wel aan de orde te zijn.

Meer informatie: 020-6766771 Hans Verploeg, algemeen secretaris