Lycos kiest Microsoft en Intel als leveranciers technologie

Datum nieuwsfeit: 28-07-2000
Lycos kiest Microsoft en Intel als hoofdleveranciers voor technologieplatform

Keuze voor Microsoft- en Intel-technologie gebaseerd op lage kosten en hoge prestaties

Schiphol-Rijk, 28 juli 2000 - Lycos heeft Microsoft en Intel gekozen als leveranciers van het belangrijkste technologieplatform voor het Lycos Network. Lycos Network is een zeer vooraanstaande Internet-'hub', die bijna de helft van alle Internetgebruikers in de VS bereikt. De combinatie van Microsoft-software en op Intel gebaseerde servers zorgt voor hogere snelheid, betere schaalbaarheid en een hoogwaardige gebruikersbeleving voor de ruim 32 miljoen klanten die het Lycos Netwerk iedere maand gebruiken. Daartoe behoren onder andere de bezoekers van de portals www.lycos.com en my.lycos.com. Daarnaast helpt de robuuste technologie van Microsoft en Intel Lycos bij het implementeren van nieuwe producten en bij het realiseren van een snelle time-to-market.

"Lycos heeft niet alleen voor Microsoft en Intel gekozen omdat zij de meest uitgebreide gebruikspraktijk bieden en ons helpen bij het implementeren van nieuwe producten. Een belangrijke rol speelt dat hun e-business oplossingen economisch zinvol zijn, zowel wat betreft de investeringen als de operationele kosten," zegt Tim Wright, CIO bij Lycos.

De implementatie van Microsoft- en Intel-producten, die reeds gaande is, betreft het grootste deel van de Lycos Network-sites, waaronder de populaire portal www.lycos.com. Lycos maakt gebruik van het enterprise-ready platform dat bestaat uit Intel Pentium III processors en het Microsoft Windows 2000-besturingssysteem, alsmede het Microsoft Application Center 2000, dat binnenkort zal verschijnen. Hiermee zal het mogelijk zijn om te voorzien in de groeiende behoeften van Lycos op het gebied van prestaties en betrouwbaarheid, voor Internet-communities en -diensten. Bij de implementatie van de Microsoft en Intel e-business-oplossing heeft Microsoft Consulting Services (MCS) assistentie verleend tijdens de ontwikkel- en uitrolfase, terwijl Microsoft Premier Support Services (PSS) zorgde voor ondersteuning tijdens de gehele implementatiecyclus.

"We zijn blij dat we in samenwerking met Intel tot een oplossing zijn gekomen die Lycos zal helpen bij het tegemoetkomen aan de eisen op het gebied van meer schaalbaarheid en prestaties die klanten verwachten in deze volgende fase van het Internet," zegt Peter Boit, vice-president of e-commerce solutions bij Microsoft. "Microsoft beschikt over een e-business-platform dat ondernemingen vandaag helpt bij het realiseren van groei en winstgevendheid, terwijl het tevens de weg effent voor onze .NET-softwarediensten van morgen." "De samenwerking tussen Intel en Microsoft voorziet onze klanten van een flexibele e-business-architectuur waarmee zij hun time-to-market voor het implementeren van nieuwe Internetdiensten kunnen versnellen," aldus Mike Fister, vice president en general manager van de Enterprise Computing Group bij Intel. "Lycos is een prachtvoorbeeld van een onderneming die volledig heeft geprofiteerd van de 'scale-out' technologie die op Intel gebaseerde servers tot een schaalbaar en betrouwbaar platform maken voor de onvoorspelbare Internet-economie van vandaag."

Door het Windows 2000-platform te gebruiken voor haar nieuwe generatie webdiensten, maakt Lycos tevens een hoogwaardige XML-omgeving mogelijk binnen haar web-oplossingen. De op XML gebaseerde infrastructuur zal Lycos helpen bij het integreren van eenvoudige informatie-uitwisseling binnen het heterogene Lycos-netwerk. Dit XML-fundament, dat de kern vormt van Windows 2000 en het .NET enterprise-raamwerk, zal Lycos tevens helpen optimaal te profiteren van .NET-kansen met software en diensten, wanneer deze beschikbaar komen.

Op Intel gebaseerde servers vormen meer en meer de basis van de snel groeiende server-infrastructuur van de wereldwijde Interneteconomie, waaronder een aantal van de grootste websites ter wereld. Intel heeft een business groep opgericht en een budget van ruim $100 miljoen toegekend voor het ontwikkelen van solution centers, ontwerp-, certificatie- en integratieprogramma's, industrie-initiatieven en e-business allianties om de groei en de ontwikkeling van Internet verder te stimuleren.

De Intel-architectuur voorziet in een op standaards gebaseerd, krachtig en betrouwbaar e-business platform dat draait op Intel Pentium III Xeon-processors en de toekomstige Itanium-processor. Het omvat een specifieke server-ontwerptechnologie en een uitgebreide keuze aan kloksnelheden, geheugen- en cache-groottes die werken met grote verscheidenheid aan besturingssystemen en applicatieomgevingen. De Intel-architectuur voorziet op een betaalbare en betrouwbare wijze in de behoeften van e-business ondernemingen, waaronder het snel toevoegen van meer Internet- of webservers aan de front-end van hun serverinfrastructuur (scale-out) en het toevoegen van nieuwe processors in applicatie- en databaseservers, of back-end servers van een datacentrum (scale-up).

Lycos
Lycos (NASDAQ "LCOS" is opgericht in 1995 en is een vooraanstaande web media-onderneming en eigenaar van het Lycos Network, één van de meest bezochte centra op het Internet dat bijna de helft van alle web-gebruikers in de VS bereikt. Het Lycos Network is een gelijkgeschakelde reeks websites, die een divers publiek aantrekken dankzij een verscheidenheid aan diensten, waaonder vooraanstaande zoek- en navigatiemogelijkheden voor het web; web-community- en communicatiediensten, waaronder de mogelijkheid voor een gratis homepage, gratis, op het web gebaseerde e-mail, clubs, chat en instant messaging; een gepersonifieerde My Lycos-startpagina; een uitgebreid winkelcentrum met ruim 3100 handelaars; en een uitgebreide selectie aan content, waaronder games, muziek, leuke en educatieve informatie en activiteiten voor kinderen, almede informatie over investeren, technologie, entertainment, sport, kleine ondernemingen, reizen en meer. Het Lycos Network bestaat uit Lycos.com, Tripod, WhoWhere, Angelfire, MailCity, HotBot, HotWired, Wired News, Webmonkey, Sonique, Quote, Gamesville, Lycos Zone en Matchmaker. Het hoofdkantoor van Lycos bevindt zich in Waltham (US) en Lycos heeft verder vestigingen in de VS, Europa, Azië, Canada en Latijns-Amerika.
Op 16 mei jl. heeft Lycos een definitieve overeenkomst getekend met Terra networks, S.A (MC: TRR; NASDAQ: TRRA), een wereldwijde Internetondernemingen een vooraanstaand leverancier van Internet-toegang en interactieve content en diensten voor Spaans en Porutgees sprekende gebieden. In het kader van deze overeenkomst zal Terra Lycos overnemen via een 1:1 aandelenruil. Na afronding van deze transactie, zullen de aandeelhouders van Lycos ongeveer 41,6 tot 49,9 procent bezitten van de nieuwe onderneming, genaamd Terra Lycos. De oprichting van Terra Lycos is afhankelijk van de goedkeuring door de aandeelhouders en geldende wetsregels.

Intel
Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.
Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.
Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.