'Vakbonden verantwoordelijk voor CAO-loze tijdperk horeca'

Datum nieuwsfeit: 28-07-2000

Koninklijk Horeca Nederland teleurgesteld over starre houding

Vakbonden verantwoordelijk voor CAO-loze tijdperk in de horeca

AMSTERDAM, 28 juli 2000 ‘Kortzichtig en daarmee verantwoordelijk voor het CAO-loze tijdperk dat nu intreedt'. Zo bestempelt Koninklijk Horeca Nederland de opstelling van de vakbonden bij de vandaag gehouden onderhandelingen voor een nieuwe Horeca-Cao. Ondanks een loonbod van 7,75% voor twee jaar, sterk verbeterde scholingsmogelijkheden, een goed invaliditeits-pensioen en de invoering van een klachtenprocedure om naleving van de CAO te stimuleren, is er opnieuw geen akkoord bereikt. Breekpunt is het voorstel van de werkgeversorganisatie om zogeheten zondagtoeslag af te schaffen voor nieuwe werknemers, terwijl de huidige werknemers hiervoor een compensatie krijgen (persoonlijke toeslag), die zelfs hoger zou kunnen zijn dan wat men nu krijgt en die men kan behouden bij verandering van werkgever binnen een nader af te spreken periode. De werkgevers waren aan de onderhandelingstafel verschenen na een uitnodiging van de FNV Horecabond die eerder de onderhandelingen afbrak. De alternatieven van vakbondszijde heeft Koninklijk Horeca Nederland als niet realistisch en niet passend binnen het mandaat van de hand moeten wijzen.Ronduit destructief voor de bedrijfstak vindt de werkgeversorganisatie de aankondiging van vakbonden om campagnes en subsidies voor het leerlingstelstel eenzijdig stop te zetten.

Koninklijk Horeca Nederland is er veel aan gelegen de huidige arbeidsvoorwaarden te moderniseren en te investeren in de werknemers. Dit om de uitstroom van de horecawerknemers in te dammen en de instroom van nieuwe mensen te stimuleren. Dit is in de steeds krapper wordende arbeidsmarkt een absolute vereiste, aldus Koninklijk Horeca Nederland. De werkgevers in de horeca hebben dan ook vergaande voorstellen gedaan om het werken in de sector aantrekkelijker te maken, waaronder een zeer concurrerend loonbod: een structurele verhoging van alle lonen met 4 procent per 1 juli 2000 en met 3,75 procent per 1 juli 2001. Andere voorstellen in dit kader zijn het stimuleren van loopbaanbegeleiding, scholing (maximaal fl 1.500 per jaar), medezeggenschap en de regeling voor kinderopvang. Tot slot zijn de werkgevers bereid te praten over de invoering van verlofsparen binnen de geldende wettelijke regels.

Onverantwoord
De werkgeversorganisatie vindt het een gemiste kans en onverantwoord dat de vakbonden dit kwaliteitspakket naast zich hebben neergelegd. “Het zet de arbeidsverhoudingen verder op scherp, terwijl we juist nu samen moeten werken aan de aantrekkelijkheid van de horeca op de arbeidsmarkt”, stelt Koninklijk Horeca Nederland, die zich aanstaande maandag verder beraad op het CAO-loze tijdperk in de sector.
Met 17.000 leden is Koninklijk Horeca Nederland de grootste vertegenwoordiger van de horeca (hotels, café-bedrijven, discotheken, restaurants en cafetaria's). Deze leden zijn samen goed voor tachtig procent van de omzet in deze bedrijfstak, die werk biedt aan ruim 270.000 mensen. De huidige CAO liep tot 1 juli 2000.

Voor meer informatie:
Koninklijk Horeca Nederland, Dirk Vreugdenhil, cao-onderhandelaar, Tel. 010 242 1814 (werk) of 06 5386 6611.