SP: maak van SW geen reïntegratiebedrijf

Datum nieuwsfeit: 28-07-2000
Maak van SW geen reïntegratiebedrijf

De SP wil de beschermde werkomgeving van de sociale werkplaatsen als belangrijkste doelstelling handhaven. De plannen van de vakbeweging en de VNG die van de uitstroom uit de SW-bedrijven een hoofddoelstelling willen maken, gaan de SP dan ook veel te ver.

In de handreiking "Kiezen voor uitstroom", geschreven in opdracht van ABVAKABO, CFO en VNG, wordt uitstroom vanuit de WSW naar een WIW-, I/D- (Melkert-) of reguliere baan als hoofddoelstelling gekozen. Begeleid werken of detachering door het SW-bedrijf valt niet onder uitstroom, omdat men dan nog steeds afhankelijk is van de SW-subsidie. De SP vindt de (re)integratie van (arbeids)gehandicapten een zeer belangrijk streven, dat zeker gestimuleerd moet worden. De realiteit is echter dat veel werknemers in de SW-bedrijven (lang) niet productief genoeg zijn om voor het bedrijfsleven rendabel te kunnen werken. Deze werknemers zijn dus afhankelijk van subsidie. De sociale werkplaatsen zijn ook juist ontstaan om deze werknemers een beschermde werkplek te bieden. Dit is dan ook de hoofddoelstelling en dat moet zo blijven. Deze hoofddoelstelling mag niet worden opgeofferd aan de huidige krapte op de arbeidsmarkt.

De SP is juist van mening dat in de huidige situatie door de budgetfinanciering het marktconforme werken al te veel de boventoon voert. In de SW-bedrijven moet juist het sociale voorop staan. In- en externe doorstroming moet ook van de SP bevorderd worden, maar juist bij voorkeur door middel van detachering door het SW-bedrijf. Het SW-bedrijf blijft op die manier verantwoordelijk en de werknemer kan altijd weer terugvallen op de beschermde werkplek.

Noot voor redacties