Onderzoek: wel bloei economie maar geen daling faillissement

Datum nieuwsfeit: 28-07-2000
Onderzoek van Dun & Bradstreet wijst uit: Ondanks economische bloei geen daling van faillissementen

Rotterdam, 28 juli 2000 - In totaal is in de eerste helft van 2000 het aantal uitgesproken faillissementen met 1,0 procent toegenomen ten opzichte van de overeenkomstige periode in 1999. Het aantal bedrijfsfaillissementen nam wel met 1,3% af van 1433 in de eerste helft van 1999 naar 1414 in dezelfde periode in 2000. Door deze faillissementen gingen ruim 10.000 banen verloren. Het aantal faillissementen onder privé-personen nam met 7,8% toe van 502 naar 541. Deze gegevens zijn gebaseerd op uitspraken van de rechtbanken en gecorrigeerd met eventuele wijzigingen en intrekkingen.*

"Een verklaring voor het gelijk blijven van het aantal faillissementen, ondanks de economische hoogconjunctuur, is dat sommige ondernemers meer risico nemen. Een andere reden is de toename van het aantal oprichtingen van nieuwe bedrijven, een groep waar verhoudingsgewijs meer bedrijven failliet gaan", zegt Bartjan Willenborg, Manager Corporate Marketing. Het aantal uitgesproken schuldsaneringen in de eerste helft van 2000 is sterk toegenomen ten opzichte van de eerste helft van 1999, zowel wat voorlopige als definitieve schuldsaneringen betreft. In de afgelopen zes maanden zijn er 6609 schuldsaneringen uitgesproken tegen 2195 in de eerste helft van 1999. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat begin 1999 nog niet alle rechtbanken de nieuwe wetgeving veelvuldig hebben toegepast. Het tweede kwartaal van 2000 zit daarbij verhoudingsgewijs wel veel hoger dan het eerste kwartaal van 2000, respectievelijk 4340 tegen 2269.

Spreiding van de bedrijfsfaillissementen naar provincie Ondanks de lichte daling van het aantal bedrijfsfaillissementen in het algemeen, namen de bedrijfsfaillissementen in Noord Brabant en Noord Holland toe. Een verklaring voor de toename in Noord Holland is dat in 1999 het aantal faillissementen relatief op een laag niveau lag. Gezien het feit dat 20 procent van de bedrijven in Noord Holland is gevestigd, is het altijd nog een laag percentage dat 16,8 procent van de faillissementen daar plaatsvindt. In Noord Brabant neemt de laatste jaren het aantal faillissementen verhoudingsgewijs alleen maar toe. Deze toename vindt voornamelijk plaats in de grotere steden in Noord Brabant en vooral de toename in Waalwijk is opvallend van 6 naar 16.

Spreiding van faillissementen naar hoofdactiviteit Vooral in de categorieën groothandel, detailhandel, transport en communicatie was er een sterkere daling van het aantal faillissementen dan het landelijke gemiddelde. Onder groothandelsbedrijven daalde het aantal faillissementen met 19,4 procent van 299 naar 241. Bij transport en communicatiebedrijven daalde het aantal faillissementen met 11,3 procent van 106 naar 94. Opvallend is de toename van het aantal bedrijfsfaillissementen onder dienstverlenende bedrijven met 17,6 procent van 261 in de eerste half jaar van 1999 naar 307 in 2000. Vooral in de dienstverlening is de laatste jaren een relatieve toename van nieuw opgerichte bedrijven, waardoor verhoudingsgewijs nu meer faillissementen plaatsvinden.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet (D&B), onderdeel van de Dun & Bradstreet Corporation, is 's werelds grootste aanbieder van zakelijke krediet-, marketing- en inkoopinformatie, alsmede verlener van incassodiensten. Zusterbedrijf binnen Dun & Bradstreet Corporation is Moody's Investors Service, het marktleidende 'debt rating' bureau en uitgever van financiële informatie voor investeerders. Dun & Bradstreet Corporation heeft haar hoofdkantoor in Murray Hill, New Jersey, en telt 11.500 medewerkers in 37 landen. Het bedrijf behaalde in 1999 een omzet van 1,97 miljard dollar. In de Benelux heeft Dun & Bradstreet vestigingen in Brussel, Rotterdam en Almelo. Aanvullende informatie over Dun & Bradstreet is beschikbaar op: www.dbnederland.com.
Dun & Bradstreet Nederland b.v., contactpersoon: Wilfred van Wel, tel: 010 400 9603, E-mail (welw@dnb.com)