BASF en Takeda (Japan) bundelen vitamine-onderdelen

Datum nieuwsfeit: 28-07-2000

BASF Nederland B.V. BASF

BASF en Takeda (Japan) bundelen vitamine-onderdelen

BASF Aktiengesellschaft, Ludwigshafen, en Takeda Chemical Industries Ltd., Osaka, Japan, hebben besloten hun vitamine-activiteiten samen te voegen. Daarbij worden bedrijfsonderdelen van Takeda overgedragen aan BASF.
Het besluit is goedgekeurd door de Raden van Bestuur van beide ondernemingen.

Na toestemming van de betreffende autoriteiten zal de verenigde business onder de verantwoordelijkheid van BASF:
* wereldwijd aanwezig zijn met een gezamenlijk marktaandeel van bijna 30 procent op de vitaminemarkt;

* klanten uit de farmaceutische-, diervoedings- en voedingsmiddelenindustrie van een zeer breed productenpakket kunnen voorzien (one-stop-shopping);

* over een efficiënte marketing- en verkooporganisatie beschikken en
* wereldwijd technologie- en kostenleiderschap realiseren.
BASF is de op één na grootste vitamineproducent ter wereld. Het bedrijf concentreert zich met name op vetoplosbare vitamines. Het bedrijfsonderdeel Fijnchemie van BASF produceert en brengt producten op de markt voor de gezondheids-, voedingsmiddelen- en lichaamsverzorgingsindustrie. De omzet in 1999 bedroeg bijna 1,4 miljard euro.

Het vitaminebedrijf van Takeda is ondergebracht bij de Vitamin & Food Company die vestigingen heeft in de Verenigde Staten, Singapore, Duitsland en Japan. De Vitamin & Food Company produceert en brengt wereldwijd een breed pakket aan wateroplosbare vitaminen op de markt, voor toepassing in met name de farmaceutische- en voedingsmiddelenindustrie. Met een wereldwijde omzet van 240 miljoen euro is Takeda één van de leidinggevende producenten van wateroplosbare vitaminen.

In de overeenkomst tussen Takeda en BASF hebben de bedrijven het volgende afgesproken:

* In Japan richten beide ondernemingen een joint-venture op voor de verkoop van hun gezamenlijke vitamineproducten. BASF zal een aandeel hebben van 66 procent in deze joint-venture, Takeda 34 procent;

* Takeda zal de volgende vestigingen aan BASF overdragen:
+ Takeda Vitamin & Food USA Inc., Wilmington, North Carolina en de daarbij behorende onderneming Takeda Canada Vitamin & Food Inc., Toronto, Ontario.

+ Takeda Europe GmbH, Hamburg, Duitsland.
+ Takeda Vitamine & Food Asia Pte. Ltd., Singapore.
* Met uitzondering van Japan zal BASF de verantwoording op zich nemen van de wereldwijde marketing van de samengevoegde vitamine-onderdelen business.

* Productietechnologieën en patenten voor Vitamine B1, B2, B6, C en Foliumzuur worden overgedragen aan BASF.

* De Takeda Vitamin & Food Company zal voortaan vitamine produceren op locaties als Hikari, Yamaguchi, Japan, die uitsluitend aan BASF worden geleverd.

De omvang van de wereldmarkt voor vitaminen kent een constante groei van minstens vier procent per jaar. De diervoedingsindustrie is een belangrijke sector die 60 procent van de markt uitmaakt. De overige 40 procent van de markt komt voor rekening van de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.

"Takeda is een uitstekende partner in onze vitamine-business. Onze productlijnen en verkoopkanalen vullen elkaar perfect aan. Waar Takeda heel sterk is in wateroplosbare vitaminen, ligt onze kracht in vetoplosbare vitaminen. Deze synergie zullen wij zo goed mogelijk benutten," verklaarde Dr. Christian Dudeck, verantwoordelijk voor het bereik Fijnchemie.

De nieuwe alliantie is onderdeel van een investeringsprogramma waarmee
600 miljoen euro gemoeid is. BASF wil de productie van vitaminen uitbreiden, haar groeiende vitamine-onderdeel versterken en tevens het rendement continue verbeteren. De komende jaren zal BASF voor vitaminen haar productiecapaciteit optimaliseren en uitbreiden en tevens haar assortiment uitbreiden. Het investeringsprogramma houdt uitbreidingen in van de productielocaties in Azië, Europa en Noord-Amerika om van de onderneming een nog sterkere wereldspeler te maken.

Het investeringsprogramma bouwt voort op de technologische know-how en het efficiënte 'Verbundsysteem' binnen BASF. Er is in voorzien om de huidig samengevoegde productiecapaciteit, waaronder die van de B2 en C, te verdubbelen. BASF is ervan overtuigd dat zij na afloop van het investeringsprogramma beschikt over de meest concurrerende productielocaties voor de vitaminen A, E en C.
"We hebben het volste vertrouwen in de rentabiliteit van onze groeiende vitamineverkopen", aldus Eggert Voscherau, lid van de Raad van Bestuur van BASF AG en verantwoordelijk voor het segment Gezondheid en Voeding.

BASF is een winstgeoriënteerde transnationale onderneming, die in het bijzonder met haar activiteiten op de gebieden Chemie, Gezondheid en Voeding en Olie en Gas streeft naar verdere groei. Het productportfolio van de onderneming omvat hoogveredelde chemicaliën, kunststoffen, kleurstoffen en pigmenten, dispersies, auto- en industrielakken, gewasbeschermingsmiddelen, farmaceutische producten, fijnchemicaliën, olie en gas.
De 'Verbundstrategie' van BASF biedt de onderneming veel voordelen waarmee BASF zich in de markt kan onderscheiden. Met een omzet van
29,5 miljard euro (57,5 miljard DM) en 105.000 medewerkers in 1999 behoort BASF tot de wereldmarktleiders binnen de chemische industrie. Op internet kun u haar vinden op www.basf.nl.

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.