FNV: Instroom arbeidsgehandicapten zorg voor bedrijfsleven

Datum nieuwsfeit: 28-07-2000
FNV

Bedrijfsleven moet verantwoordelijkheid nemen voor instroom Arbeidsgehandicapten (28 juli 2000)
Abvakabo - (MKraanen@abvakabo.nl)

ABVAKABO FNV roept werkgevers op hun verantwoordelijkheid te nemen bij het vergroten van de uitstroom uit de WSW (sociale werkvoorziening). ABVAKABO FNV roept werkgevers op hun verantwoordelijkheid te nemen bij het vergroten van de uitstroom uit de WSW (sociale werkvoorziening). De bond wil in de Sociaal Economische Raad (SER) en de Stichting van de Arbeid (STAR) aandacht vragen voor deze problematiek.

In het afgelopen jaar is in de CAO-SW afgesproken dat werkgevers en bonden zouden gaan studeren op mogelijkheden om meer werknemers te laten doorstromen naar het bedrijfsleven. Doel daarbij was en is werknemers die qua opleiding en ervaring ook in het bedrijfsleven of binnen de collectieve sector zouden kunnen werken, ook daadwerkelijk deze kans te bieden. Het kan daarbij gaan om rechtstreekse in diensttreding bij een ander bedrijf of om detachering. Tot nu toe is het te vaak zo dat de sociale werkvoorzienings bedrijven daaraan te weinig aandacht besteden. Ook de werkgevers in het bedrijfsleven hebben onvoldoende gedaan aan het in dienst nemen van gehandicapten.

Uit het rapport “Kiezen voor uitstroom” gemaakt in opdracht van de bonden en de werkgever, blijkt dat er op dit moment onvoldoende door- en uitstroom is in deze sector. ABVAKABO FNV vindt dit gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt onaanvaardbaar. In het rapport worden diverse aanbevelingen gedaan en concrete handreikingen aangereikt op welke manier werknemers uit de sociale werkvoorziening goed kunnen doorstromen naar zowel het bedrijfsleven als de collectieve sector.

ABVAKABO FNV vindt dat alleen werknemers, die daadwerkelijk in staat zijn om in het reguliere bedrijfsleven of de collectieve sector te werken moeten worden benaderd. Immers de opzet van de WSW is van oudsher gericht op gedeeltelijke doorstroming. Hoeveel mensen er kunnen doorstromen is onduidelijk. Dat kan namelijk per bedrijf erg verschillen. Ook is voor ABVAKABO FNV van belang dat werknemers doorstromen op basis van vrijwilligheid. Bovendien moeten zij de garantie krijgen dat als zij het niet redden een terugkeer in het SW-bedrijf mogelijk is. Tijdens de komende CAO-onderhandelingen in het najaar wil ABVAKABO FNV verdere afspraken maken met de werkgevers over deze garanties.

Volgens de bond zijn nu de werkgevers in de collectieve sector en het bedrijfsleven aan zet. Uitstroom uit de WSW is namelijk niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgevers en werknemers in de sector zelf.

www.fnv.nl/berichtenservice.