Politiebericht Groningen

Zaterdag 29 juli 2000

Dagelijkse berichten

Winschoten: man aangehouden
De politie heeft gisteravond in de St. Vitusstraat in Winschoten een 47-jarige man uit die plaats aangehouden. De man die onder invloed van alcohol verkeerde had om onbekende reden glas kapot gegooid op straat. Ook schopte de man tegen een aantal geparkeerde autos aan. Daarnaast vernielde hij ook nog een raam in een deur van een woning aan de St. Vitusstraat. Na een melding van omwonenden kon de dronken man door de politie worden aangehouden. Hij is meegenomen naar het politiebureau en ter ontnuchtering ingesloten. De man na verhoor heengezonden.
Nieuwolda: gewonde bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Kerkelaan in Nieuwolda is gistermiddag een 23-jarige vrouw uit Scheemda gewond geraakt. De vrouw reed met haar auto achter een motorrijder die links af wilde slaan. De automobiliste merkte dit te laat en in een poging de motorrijder te ontwijken kwam ze met de auto in de berm terecht. Ze verloor de macht over het stuur en belandde op de kop in een sloot. De vrouw werd door omwonenden opgevangen. Ze bleek rugletsel te hebben opgelopen en is naar een ziekenhuis gebracht. De motorrijder, een 30-jarige man uit Nieuwolda, schrok van de de manoeuvres van de vrouw en kwam te vallen. Hij liep geen letsel. Zijn motorfiets raakte licht beschadigd. De auto van de Scheemder vrouw bleek na berging door een takelbedrijf totall-loss.

Delfzijl: bestuurders onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie vannacht aan de Nieuweweg in Delfzijl twee automobilisten aangehouden. Een 55-jarige man uit Delfzijl bleek bij de ademanalyse te rijden met een bloedalcoholgehalte van 1.1 promille. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. Later in de nacht werd een 24-jarige man uit Utrecht voor een controle staande gehouden ook hij bleek te veel drank op te hebben. Bij hem werd ook 1.1 promille gemeten. Ook hij is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. De uit Irak afkomstige man bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. De man, die al geruime tijd in Nederland woont, had wel een Irakees rijbewijs maar dat bleek al enige tijd verlopen te zijn. Voor het rijden zonder rijbewijs is ook proces-verbaal opgemaakt.

Hoogezand: versterker in beslag genomen
De politie heeft gisteravond een deel van de geluidsinstallatie van een 47-jarige man uit Hoogezand in beslag genomen. De man veroorzaakte in zijn woning aan de Staringstraat hinderlijke geluidsoverlast door harde muziek de draaien. Na klachten van omwonenden en een bezoek van een politiepatrouille keerde de rust aanvankelijk weer. Echter kort na vertrek van de politie ging de versterker weer vol open. De buurt klaagde opnieuw waarna de politie de versterker meenam. Daarna bleef het rustig.

Opende: bromfietser zwaar gewond
Een 32-jarige man uit Opende is gisteravond zwaar gewond geraakt bij een verkeersongeval aan de Provinciale weg in Opende. De man reed op zijn snorfiets tussen Kornhorn en Opende. De man verloor de macht over het stuur, vermoedelijk doordat hij tegen een stoeprand reed. De man liep hoofdletsel op en is buiten kennis in een ziekenhuis opgenomen. Hij bleek alcohol te hebben gedronken. In verband daarmee is in het ziekenhuis een bloedproef van de man afgenomen. De politie stelt een onderzoek in naar de toedracht van het ongeval.
Opende: vechtpartij op camping
Op een camping aan de Parkweg in Opende ontstond gisteravond een massale vechtpartij. Die begon toen een groep van vier mannen en twee vrouwen de kantine van de camping binnen wilde gaan. De groep had daarvoor met nog een aantal mensen een tijd verbleven in een café in Opende. Omdat men daar niet te eten kon krijgen besloot met dit te proberen in de kantine van de camping. Daar werd echter een kinderfeestje gehouden en de groep werd de toegang geweigerd. Ze gingen hierover in discussie met een leidster van het kinderfeestje. Toen ook andere campinggasten zich daarmee gingen bemoeien ontstond een woordenwisseling die uitmondde in een vechtpartij waarbij zeker 11 mensen betrokken waren. Eén van de betrokkenen maakte bij de vechtpartij gebruik van een schep. De centrale meldkamer van Regiopolitie Groningen stuurde vier politieautos naar de camping. De Groningse politiemensen kregen assistentie van een surveillance-eenheid van de politie in Drachten. Bij de komst van de agenten bleek de rust grotendeels te zijn weergekeerd. Na bemiddeling door de politie gingen de partijen uit elkaar. Bij de vechtpartij raakte niemand gewond. Er zijn geen aangiftes bij de politie gedaan.
Aduard: gewonde bij verkeersongeval
Een 19-jarige bromfietser uit Groningen is gistermiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Oostumerweg in Aduard. De man kwam vanaf de Evert Harm Woltersweg en zag bij de het afslaan een uit de richting Dorkwerd komende auto, bestuurd door 70-jarige man uit de gemeente De Marne, over het hoofd. Er ontstond een botsing waarbij de bromfietser kwam te vallen. Hij is met beenletsel naar een ziekenhuis gebracht. De auto raakte licht beschadigd. De bromfiets wordt door de politie aan een technisch onderzoek onderworpen.

Groningen: inbrekers aangehouden
Wegens inbraak in een fietsenwinkel in Steentilstraat in Groningen heeft de politie vannacht drie mannen uit Emmen in de leeftijd van 19 tot 21 jaar aangehouden. Een getuigen meldde bij de politie dat de drie een raam van de winkel hadden ingeslagen en een step (autoped) uit de etalage hadden weggenomen. De bemanning van een surveillance-eenheid die binnen twee minuten na de melding ter plaatse was zag drie mannen, die aan het door de getuige opgegeven signalement voldeden, bij een auto staan. Achter de auto lag een autoped. Ook in de auto werd een step aangetroffen. De drie mannen zijn naar het politiebureau gebracht en ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.
Groningen: fietsendief aangehouden
De politie heeft vannacht aan het Hanzeplein in Groningen een 18-jarige man uit Groningen aangehouden wegens diefstal van een fiets. De eigenaar van de fiets, een chirurg van het Academisch Ziekenhuis, zag bij het verlaten van het ziekenhuis dat de verdachte met zijn fiets wegliep. Hij ging achter de dief aan met de mededeling dat hij zijn fiets terug wilde. De dief vroeg de arts te bewijzen dat het zijn fiets was. Die had echter de fietssleutel en maakte het slot open waarna hij de fiets meenam. De fietsendief rende achter de eigenaar aan en dreigde hem tot twee keer te slaan. De chirurg waarschuwde de politie die de verdachte op zijn aanwijzingen kon aanhouden. De fietsendief is naar het politiebureau gebracht. Na verhoor en opmaken van een proces-verbaal is hij heengezonden. Hij verklaarde de fiets uit balorigheid te hebben meegenomen, slechts met de bedoeling die verder op weer neer te zetten.

Groningen: mannen aangehouden
In de Gelkingestraat in Groningen heeft de politie gisteravond drie mannen in de leeftijd van 20 tot 30 jaar uit Groningen en Uithuizermeeden aangehouden. De mannen hielde zich verdacht op in een steeg. Op aanspreken door politiemensen antwoorden ze dat ze moesten plassen. Daarvan werden echter geen sporen van aangetroffen. Op vragen van de agenten of ze in bezit waren van verdovende middelen antwoordden de mannen ontkennend. Eén van hen gooide echter wel snel iets weg wat hij uit zijn broekzak haalde. Hierop is de man aangehouden. Hij verzette zich daartegen en er ontstond een handgemeen met de politiemensen. Een andere verdachte pakte daarbij een portofoon van de politiemensen af en weigerde die terug te geven. Daarop is ook hij aangehouden. De derde verdachte bemoeide zich met de aanhoudingen en schreeuwde meerdere racistische en beledigende opmerkingen naar de politie. Ook hij is daarop aangehouden. De verdachten zijn naar het politiebureau gebracht en na verhoor en het opmaken van proces-verbaal wegens verzet, ambtsbelemmering en belediging heengezonden. Wat de eerste verdachte weggooide in de steeg in Gelkingestraat is niet duidelijk geworden.

Groningen: man dreigt woning op de blazen
In zijn woning aan de Vaargeul in Groningen heeft de politie gisteravond een 35-jarige man aangehouden. De 11-jarige zoon van de man waarschuwde de politie met de mededeling dat hij de woning was uitgevlucht om dat zijn vader de gaskranen van het fornuis had opengezet en dat zijn vader nog in de woning was en zichzelf, kennelijk door een ontploffing te veroorzaken, van het leven wilde beroven. Bij de komst van de politie troffen agenten de deur van de woning open aan. In de woning hing een sterke gaslucht. Nadat een hond uit de woning was gehaald wilden politiemensen de woning binnengaan. Omdat echter onduidelijk was of er nog iemand in de woning was werd daar om veiligheidsredenen van afgezien. Daarop zijn de bewoners van beide aangrenzende woningen uit hun huizen gehaald en elders ondergebracht. Na de evacuatie van de beide gezinnen gingen de agenten weer naar de woning. Daar troffen ze in de hal een zwaar onder invloed verkerende man aan. De woning hing nog steeds vol gas maar de bewoner weigerde het huis uit te komen. Toen hij op korte afstand van de politiemensen een sigaar dreigde op te steken is de man door de agenten overrompeld en de woning uitgehaald. De man verzette zich hevig en is na een vechtpartij met de agenten geboeid overgebracht naar het politiebureau en ingesloten. Twee politiemensen raakten bij de vechtpartij gewond. Na het wegvoeren van de man konden de gaskranen worden dichtgedraaid en kon de woning worden geventileerd. Nadat de gaslucht was opgetrokken konden de buren naar hun huizen terug. De verdachte, die vanwege een verbroken relatie ernstige psychische problemen heeft, wordt overgedragen aan de zorg van een psychiater. Zijn beide zoons van 11 en 16 jaar en zijn hond zijn bij familie en buren ondergebracht. De politie zorgt voor het inwerking zetten van de hulpverlening aan het gezin.

Groningen: vandaal aangehouden
De politie heeft vannacht in de Oude Boteringestraat in Groningen een 16-jarige jongen uit Groningen aangehouden wegens baldadigheid. De jongen schopte tegen gestalde fietsen aan waarbij de kettingkast van één van de fietsen het begaf. Een getuige greep de jongen en leverde hem over aan de politie. De knaap werd naar het bureau gebracht. Daar bleek hij in het bezit te zijn van een verboden vlindermes. Na verhoor is de knaap heengezonden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt voor baldadigheid en verboden wapen bezit.

Inlichtingen: afdeling communicatie, 0 50 - 5 995 010