Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 30-07-2000

Politiebericht Utrecht: district Eemland zuid, 10.15 uur
Inbreker aangehouden

AMERSFOORT Op zaterdag 29 juli werd de politie, omstreeks kwart over zeven in de ochtend, gestuurd naar de Zonnehof voor een inbraakmelding. Ter plaatse troffen agenten een 24-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aan.

Getuigen meldden dat deze man met een steen een ruit van de toegangshal had ingeslagen. Op het moment dat de politie arriveerde wilde de verdachte juist de flat binnengaan en kon worden aangehouden.

De verdachte werd overgebracht naar het politiebureau en voor nader onderzoek ingesloten.

Diefstal pinpas

AMERSFOORT Op zaterdag 29 juli stond een 36-jarige inwoonster van Amersfoort in de middag geld te pinnen aan de Zonnehof. Terwijl zij dat deed werd de vrouw aangesproken door een Italiaans sprekende man en vrouw. Deze vroegen de vrouw om hulp bij het pinnen van geld uit de automaat.

De Amersfoortse pinde eerst zelf geld waarna haar pasje niet meer terug kwam. De man en vrouw gaven te kennen dat dit ook hun was overkomen, waarop de Amersfoortse naar binnen ging voor hulp bij het personeel.

Binnen bleek er niets met de geldautomaat aan de hand te zijn en zij ging weer naar buiten. Buiten gekomen bleek het tweetal weg te zijn met de pinpas van het slachtoffer en had men een bedrag gepind van haar rekening.

Onder invloed op bromfiets

AMERSFOORT Op zondag 30 juli werd de politie omstreeks twee uur in de ochtend gestuurd naar de kruising Stadsring met de Utrechtseweg voor een aanrijding letsel. Ter plaatse troffen agenten een 17-jarige bromfietsbestuurder uit Amersfoort aan met een hoofdwond.

Hij was rijdend op zijn bromfiets, met achterop zijn vriendin, ten val gekomen. Vermoedelijk vanwege de alcohol die hij genuttigd had, was hij de macht over het stuur verloren. De bestuurder weigerde door ter plaatse gekomen ambulancepersoneel behandeld te worden en werd aangehouden door de politie.

Aan het bureau werd de verdachte een ademanalyse afgenomen. Uit de ademanalyse bleek hij 1,4 promille aan alcohol in het lichaam te hebben. Tegen de verdachte werd proces-verbaal opgemaakt.

Brandstichting

AMERSFOORT De politie kreeg op zondag 30 juli tussen twee en vier uur in de ochtend een aantal brandmeldingen. Op de Breestraat bleek een auto in brand te staan, rond tien voor drie. Deze brand kon door de brandweer worden geblust. De auto liep rook en waterschade op.

Rond half vier stond een auto in brand op de Kromme Elleboogsteeg. Buurtbewoners werden op een gegeven moment wakker van geluid op straat en zagen een auto in brand staan. Zij konden voorkomen dat meerdere auto's vlam vatten. Een personenauto brandde geheel uit.

De politie vermoedt dat in beide gevallen sprake is van brandstichting en stelt een onderzoek in.

Onder invloed op bromfiets
Op zondag 30 juli zagen surveillerende agenten, omstreeks kwart voor vier in de ochtend, op het Hof een bromfietser rijden zonder helm op het hoofd. De bestuurder werd een stopteken gegeven, waarbij deze bijna tegen de agenten aanreed. De bestuurder bleek alcohol gedronken te hebben en werd aangehouden.

Het betrof een 35-jarige inwoner van Leusden. Aan het politiebureau werd de verdachte de ademanalyse afgenomen. Hieruit bleek dat de verdachte ongeveer 2,1 promille aan alcohol in het lichaam te hebben. De verdachte kreeg een rijverbod en een dagvaarding uitgereikt.