Strategisch samenwerking KPN en Perot Systems

31 juli 2000, 8.25

Den Haag/ Dallas 31 juli 2000

KPN en Perot Systems gaan strategisch samenwerkingsverband aan

KPN en het Amerikaanse Perot Systems Corporation richten samen op korte termijn een onderneming op die in eerste instantie toepassingen gaat ontwikkelen gericht op de telecommunicatie-industrie. Later zullen ook systemen ontwikkeld worden voor andere dienstverlenende bedrijven die via nieuwe media met hun klanten zaken doen.

De onderneming heeft als strategisch doel het ontwikkelen, implementeren en integreren van applicaties die met klanten kunnen communiceren voor KPN en zijn dochterondernemingen. De toepassing van deze ontwikkelingen maakt het ook voor andere dienstverlenende bedrijven in Europa mogelijk om nieuwe, meer geavanceerde vormen van klantbediening te realiseren. Met de oprichting van de nieuwe onderneming is een servicecontract met KPN getekend met een looptijd van vijf jaar waarvan de eerste drie jaar een waarde van minimaal USD 90 miljoen vertegenwoordigen. In het totaal verwachten KPN en Perot Systems de eerste vijf jaar USD 300 miljoen omzet te realiseren waarvan het eerste jaar USD 50 miljoen. Perot Systems zal de opbrengst van het nieuwe bedrijf consolideren. De winst wordt tussen KPN en Perot Systems op gelijke basis gedeeld.
Er zal gebruik worden gemaakt van het Internet, Wireless Application Protocol (WAP) en callcenter-toepassingen. Dankzij deze nieuwe applicaties wordt het voor klanten eenvoudiger diensten van KPN te gebruiken zonder afhankelijk te zijn van bijvoorbeeld winkels of een telefonische klantenservice. Zaken als een verhuizing doorgeven kan de klant dan zelf regelen.
Het nieuwe bedrijf zal zich zowel richten op Business-to-Consumer- als op Business-to-Business markten.
Het hoofdkantoor van de nieuwe onderneming zal in Groningen worden gevestigd, met daarnaast vestigingen in Amersfoort en Den Haag. Het bedrijf zal in eerste instantie werk bieden aan meer dan 300 medewerkers. De directie bestaat uit 4 leden waarvan er twee van Perot Systems en twee van KPN afkomstig zijn.
Paul Smits, voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN: "KPN streeft naar een excellente bediening van zijn klanten. De samenwerking met Perot Systems schept de voorwaarden om de interactie tussen KPN en klant naar een hoger plan te tillen. Perot Systems vertegenwoordigt een unieke mix van branche-ervaring, geavanceerde technologische mogelijkheden en de flexibele houding die nodig is om strategische relaties zoals deze tot een succes te maken."
Ross Perot, voorzitter van Perot Systems: "KPN is een visionaire onderneming die zich gecommitteerd heeft aan het verhogen van de dienstverlening aan de klant door het verbeteren van het serviceaanbod. Deze strategische relatie zal leiden tot zeer geavanceerde 'selfservice' e-commerce- en wireless-mogelijkheden op de Nederlandse markt."
Perot Systems
Perot Systems Corporation is opgericht in 1988 en levert wereldwijd IT-diensten en bedrijfsoplossingen. De oplossingen van Perot Systems zijn toegesneden op de behoeften van de klant, waarbij de nadruk ligt op het creëren van digitale markten, het ontwikkelen en integreren van informatiesystemen en het bijstaan van klanten bij de overschakeling naar digitaal zakendoen. Perot Systems stelt zijn kernactiviteiten en technologische kennis geheel ter beschikking van zijn klanten, zodat deze nog sneller kunnen groeien, hun bedrijfsactiviteiten kunnen stroomlijnen en hun klanten nog beter van dienst kunnen zijn.
Perot Systems, met hoofdkantoor in het Amerikaanse Dallas, heeft meer dan
7000 medewerkers in de Verenigde Staten, Europa en Azië. In 1999 behaalde Perot Systems een omzet van USD 1,1 miljard. Meer informatie over Perot Systems vindt u op www.perotsystems.com.

Koninklijke KPN
KPN is het grootste telecombedrijf in Nederland. Het biedt een volledig pakket telecom- en ICT-diensten in eigen land en is zelfstandig of samen met partners actief in andere West- en Midden-Europese landen. KPN richt zich op groei in vier kernactiviteiten: mobiel, vaste telefonie, IP-/datadiensten, en Internet-, call center en mediadiensten. In Nederland heeft KPN 9 miljoen aansluitingen op het vaste net en is het marktleider in mobiele telefonie en internetdiensten. Na de recente aquisitie van het Duitse operator E-plus heeft KPN in totaal 9 miljoen mobiele klanten. Via KPNQwest levert KPN IP-/datadiensten aan bedrijven en grootverbruikers in Europa. KPN heeft een marktkapitalisatie van ongeveer Euro 40 miljard en realiseerde over 1999 een omzet van NLG 20.124 miljoen en een netto resultaat van NLG
1.825 miljoen.

Noot voor de redactie (