Anheuser-Busch wint geschil Budweiser handelsmerk Finland

Datum nieuwsfeit: 31-07-2000

ANHEUSER BUSCH

Anheuser-Busch wint geschil Budweiser handelsmerk in Finland
::Het Finse Hof van Beroep verbiedt Tsjechische brouwer het gebruik van de naam 'Budweiser'.

St. Louis - Anheuser-Busch (NYSE: BUD), 's werelds grootste brouwer en producent van Budweiser, het bestverkochte bier ter wereld, heeft zijn rechten op het 'Budweiser' handelsmerk in Finland met succes kunnen beschermen. Het Finse hof van Beroep beval de Tsjechische brouwer Budejovicky Budvar om te stoppen met het gebruik van 'Budweiser' als handelsnaam voor zijn bier, waarmee de exclusieve positie van Anheuser-Busch als gebruiker van deze naam in Finland werd verzekerd. Anheuser-Busch verkoopt Budweiser in Finland al sinds de jaren tachtig.

'Deze beslissing bevestigt ons recht op de naam 'Budweiser', tot welke conclusie veel andere rechtbanken al eerder waren gekomen', aldus Steve Burrows, President & Chief Executive van Anheuser-Busch International, Inc. En hij voegde hieraan toe: 'Anheuser-Busch begon het Budweiser handelsmerk in 1876 te gebruiken, 19 jaar voor Budejovicky Budvar werd opgericht'.

Het rechtsgeschil in Finland begon in 1996 toen Anheuser-Busch een proces tegen Budvar aanspande wegens inbreuk op de merkrechten. Anheuser-Busch deponeerde de namen Budweiser en Bud in Finland respectievelijk in 1985 en 1986, tien jaar voordat Budvar zijn biermerk in Finland introduceerde.

De uitspraak van het hof van Beroep verhindert Budvar om de naam 'Budweiser' nog langer te gebruiken op etiketten , verpakkingen en in advertenties. Het gerechtelijk bevel wordt met ingang van 1 januari 2001 effectief.

Contact:
Contactpersonen bij Anheuser-Busch: Terri Vogt, +1 314-577-9615 of Michael Torres, +1 314-577-3222

(BUD)

31 jul 00 08:45