Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 31-07-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 31-07-2000 Politieberichten van 30/7 (13.00 uur) t/m 31/7 (07.00 uur)

Leeuwarden: aanrijding met gewonden
Maandag omstreeks 08.45 uur vond op de kruising Groningerstraatweg Anne Vondelingweg een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. Een 37-jarige inwoner uit Hardegarijp reed met zijn auto over de Groningerstraatweg door het rode verkeerslicht en kwam daarbij in botsing met een 41-jarige bestuurder uit Holwerd, die uit tegenovergestelde richting deze kruising naderde en linksaf de Anne Vondelingweg wilde oprijden. De bestuurder uit Hardegarijp had kort daarvoor op de Julianaweg een tweetal personenauto's op een gevaarlijke manier ingehaald en dit was gezien door een motoragent, die uit tegenovergestelde richting naderde. Toen de motoragent zijn motor draaide en achter de bestuurder aanreed, verhoogde deze zijn snelheid aanmerkelijk en trachtte hij aan de motoragent te ontkomen. Deze schakelde de optische en geluidssignalen in om de overige weggebruikers te waarschuwen. De man uit Hardegarijp moest door de brandweer uit de auto worden gehaald. Hij werd, evenals de bestuurder uit Holwerd overgebracht naar het ziekenhuis in Leeuwarden. Van de 37-jarige Hardegarijper werd een bloedproef genomen en tevens bleek dat hij niet in het bezit was van een rijbewijs. De beide auto's werden totaal vernield.

Drachten: inbraak woning
Zondag tussen 12.00 en 19.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Hooizolder. Waarschijnlijk is men de woning binnengekomen via hengelen door de brievenbus in de voordeur. Er werden geen braaksporen gevonden. Uit de woning werden een GSM en een paar honderd gulden gestolen. De 22-jarige bewoonster heeft aangifte gedaan.
Drachten: eenzijdig ongeval met gewonde
Zondag omstreeks 11.30 uur vond op de Splitting een aanrijding plaats. De bestuurder, een 24-jarige inwoner uit Donkerbroek, kwam met zijn auto uit de richting van de Zuiderdwarsvaart en reed in de richting van Splitting. Bij een bocht in de weg reed de bestuurder rechtuit en kwam tegen een gevel van het Liudger (school)tot stilstand. De bestuurder kon nog niet worden gehoord. De toedracht van deze aanrijding is nog niet geheel duidelijk. Hij had niet gedronken. De bestuurder werd met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Heerenveen: diefstal auto
Van zaterdag op zondag werd vanaf de Beugel een personenauto, merk Peugeot, kleur rood, voorzien van het kenteken TR-23-YG, weggenomen. De eigenaar, een 38-jarige inwoner uit Amsterdam, heeft hiervan aangifte gedaan.

Olterterp: inbraak auto
Zondag tussen 16.00 en 16.30 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond langs het fietspad aan de Van Harinxmaweg. Het linker voorportierraam werd vernield en uit de auto werd een zwarte rugzak met daarin een kinderbroek weggenomen. Een 38-jarige inwoner uit Burgum heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Zondag omstreeks 17.40 uur werd op de Lekkumerweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 22-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 450 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Burgum: autobrand
Zondag omstreeks 16.20 uur kwam er een melding binnen van een autobrand op de Waldwei onder Burgum. De personenauto, een Opel Kadett brandde geheel uit. De brandweer van Leeuwarden heeft de brand geblust. De auto was eigendom van een 24-jarige inwoner uit Nibbixwoud. Hoe de brand is ontstaan is niet bekend.
Drachten: man gevallen
Zondag omstreeks 20.00 uur kwam er een melding binnen dat er een man op de rijbaan zou liggen van de Zuiderhogeweg. De man, een 82-jarige inwoner uit Drachten, was een ommetje aan het maken en was daarbij uitgegleden en ten val gekomen. De man liep een gebroken pols en een hoofdwond op en is overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.
Oosterwolde: aanrijding en onder invloed
Maandag omstreeks 01.30 uur vond op de Houtwal een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 23-jarige inwoner uit Oosterwolde, was het dorp in komen rijden en had een bocht in de weg over het hoofd gezien. De auto kwam op zijn kop in de berm terecht. De bestuurder bleef ongedeerd. Hij had gedronken en aan het bureau blies de man 610 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Lemmer: aanrijding met drank
Zondag omstreeks 23.15 uur reed een 28-jarige inwoner uit Lemmer met zijn auto over de Plattedijk komende uit de richting Balk en gaande richting Lemmer. Net na de brug over het Prinses Margrietkanaal ligt een bocht in de weg en daar raakte de bestuurder de macht over het stuur kwijt. Hij probeert nog te corrigeren maar dit lukt niet meer en via de berm komt hij op de kruising van de Plattedijk Mutserd in botsing met een personenauto, die op de Mutserd voor het kruisingsvlak stilstond. De bestuurder van deze auto, een 59-jarige inwoner uit Franeker en zijn 55-jarige vrouw, raakten bij deze aanrijding licht gewond. De Lemster werd door de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en kon na behandeling naar het bureau worden gebracht. De man had gedronken en aan het bureau blies hij 470 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. De beide auto's raakten zwaar beschadigd.

Damwoude: onder invloed
Maandag omstreeks 01.50 uur werd op de Hoofdweg een automobilist gecontroleerd. De man, een 25-jarige inwoner uit Burgum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 720 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur. Zijn rijbewijs was reeds ingevorderd, daar de man in het verleden reeds vaker voor het rijden onder invloed was bekeurd.

Koudum: aanrijding met drank
Maandag omstreeks 00.45 uur vond op de Nieuweweg een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto nam de binnenbocht en botste tegen een boom. Volgens omstanders was de man, een 30-jarige inwoner uit Hindeloopen, onder invloed en weggelopen in de richting Koudum. De man werd in Koudum aangetroffen. Hij was gewond aan zijn hoofd en handen. Het bleek dat de bestuurder inderdaad gedronken had. Aan het bureau blies de man 710 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 8 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Haskerhorne: onder invloed
Maandag omstreeks 03.00 uur werd op de Rijksweg A7 onder Haskerhorne een automobilist gecontroleerd. De bestuurder, een 30-jarige inwoner uit Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 410 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Wolvega: onverzekerd en valse naam
Maandag omstreeks 01.50 uur werd op de Heerenveenseweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De auto waarin de man, een 57-jarige inwoner uit Emmen reed, bleek niet verzekerd te zijn. Ook was hij niet in het bezit van een rijbewijs en gaf hij een valse naam op. De man kreeg voor de overtredingen een proces-verbaal en zijn auto werd in beslag genomen

Leeuwarden: inbraak winkel
Maandag omstreeks 03.00 uur werd ingebroken in een Turkse winkel aan de Oostergrachtswal. Daar in het verleden reeds vaker was ingebroken in de winkel, was de eigenaar gaan posten en vannacht was het raak. Omstreeks 03.00 uur werd de winkeldeur geopend. Hierbij werd gebruik gemaakt van een valse sleutel. In de winkel ontstond vervolgens een woordenwisseling tussen de 44-jarige verdachte en de eigenaar. De verdachte, een inwoner uit Leeuwarden, had de winkel alweer verlaten, maar kon door de inmiddels gewaarschuwde politie op de Robinsonstraat worden aangehouden. Uit de winkel werd dit keer niets weggenomen. De eigenaar, een 35-jarige man uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.
Hindeloopen: onder invloed
Maandag omstreeks 03.30 uur werd op de Oosterdijk een automobilist gecontroleerd. De man, een 53-jarige inwoner uit Hindeloopen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 625 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.
Heerenveen: inbraak auto
Van zondag op maandag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het Geerts Willigenplein. Het rechter voorportierraam werd ingeslagen en uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen, alsmede een cd. Een 24-jarige inwoonster uit Wolvega, heeft aangifte gedaan.

Vrouwenparochie: autobrand
Zondag omstreeks 05.15 uur kwam er een melding binnen van een autobrand op de Hammerenweg onder Vrouwenparochie. De bestuurder, een 33-jarige inwoner uit Oudebildtzijl, zag plotseling rook auto in de auto komen. Hij zette zijn voertuig aan de kant van de weg en belde bij omwonenden de brandweer. Deze heeft de brand geblust, doch kon niet voorkomen dat de gehele auto uitbrandde. De oorzaak van de brand is niet bekend.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272