AEGON verandert status en boekhoudkundige verantwoording

Bron: AEGON
AEGON

AEGON verandert status en boekhoudkundige verantwoording

Op 1 maart 2000 kondigde AEGON N.V. aan voornemens te zijn de niet-verzekeringsactiviteiten, die gezamenlijk Transamerica Finance Corp. (TFC) vormen, te desinvesteren op een moment dat zich daarvoor geschikte mogelijkheden voordoen. Deze activiteiten werden verworven met de acquistie van Transamerica Corporation in juli 1999. De resultaten van TFC laten een uitstekende ontwikkeling zien. Recentelijk is overeenstemming bereikt over de verkoop van het onderdeel tankvervoer van deze activiteiten aan een particuliere onderneming voor een bedrag van EUR 272 miljoen (USD 260 miljoen), hetgeen zal resulteren in een bescheiden boekwinst. Over de verkoop van enkele andere bedrijfsonderdelen worden momenteel nog gesprekken gevoerd. Echter, ten gevolge van de huidige zwakke markt voor bedrijven in de zakelijke financieringsbranche, is tot op heden geen serieus bod uitgebracht op het grootste deel van de TFC-activiteiten. AEGON zal deze bedrijfsactiviteiten daarom continueren naast de overige onderdelen van de Groep.

Sinds de overname heeft AEGON de niet-verzekeringsactiviteiten van Transamerica tegen kostprijs verantwoord. In de nieuwe situatie is AEGON verplicht om conform de in Nederland geldende verslaggevingsregels de volgende wijzigingen door te voeren in de boekhoudkundige verantwoording:

1) Vanaf 30 juni 2000 zullen de niet-verzekeringsactiviteiten, met inbegrip van de vastgoeddiensten, als niet-geconsolideerde deelnemingen op de balans worden gewaardeerd op hun netto vermogenswaarde van EUR 1,7 miljard (USD 1,6 miljard) gebaseerd op de in Nederland geldende grondslagen. Het verschil tussen de netto vermogenswaarde en de eerder gehanteerde boekwaarde bedraagt EUR 2,0 miljard (USD 1,9 miljard), welk bedrag als goodwill rechtstreeks ten laste zal worden gebracht van het eigen vermogen.

2)Met ingang van 1 juli 2000 wordt de nettowinst van de niet-verzekeringsactiviteiten opgenomen in het geconsolideerde resultaat van de AEGON Groep. Eerder werden alleen gedeclareerde dividenden opgenomen in het geconsolideerde resultaat.
Gezien het feit dat vanaf 1 juli de volledige winst van de goed-presterende niet-verzekeringsactiviteiten in het geconsolideerde resultaat wordt opgenomen en vanwege de tot nu toe hogere gemiddelde koers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro in vergelijking met vorig jaar, verwacht AEGON dat de winstverwachting voor het lopende boekjaar naar boven toe zal worden bijgesteld wanneer op 10 augustus de halfjaarcijfers worden gepresenteerd.

Voorts zal voor het einde van dit jaar ongeveer USD 1,8 miljard door AEGON N.V. worden afgelost van het oorspronkelijke bedrag van USD 3,1 miljard dat is geleend voor de acquisitie met betrekking tot de niet-verzekeringsactiviteiten. Dit zal worden gefinancierd met de opbrengsten uit de verkoop van Labouchere en met als dividend uitgekeerd vermogenssurplus van de verzekerings-activiteiten.

AEGON's voorzitter van de Raad van Bestuur, Kees Storm, zei ter toelichting: ?De vastgoeddiensten en zakelijke financieringsactiviteiten van Transamerica worden goed geleid en realiseren prima resultaten. De verplichte wijziging van de waarderingsgrondslag op basis van netto vermogenswaarde staat los van de economische waarde van de bedrijfsonderdelen. De voortzetting en verdere ontwikkeling van deze activiteiten is op de lange termijn het meest gunstige voor de waardecreatie voor onze aandeelhouders, terwijl een solide basis wordt verschaft aan het management en de medewerkers van deze bedrijfsonderdelen om succesvol verder te kunnen bouwen aan hun relaties met klanten.?

Den Haag / San Francisco / Baltimore, 24 juli 2000