Siemens Automotive voor GM 'Leverancier van het jaar 1999'

Siemens Nederland N.V.

AT 200005.014

Den Haag, dinsdag 1 augustus 2000

Siemens Automotive door General Motors onderscheiden als "Leverancier van het jaar 1999"

Dr. Franz Wressnigg, Hoofd van de Siemens-divisie Automotive Systems, nam de prijs "Leverancier van het jaar 1999" van General Motors onlangs in ontvangst tijdens een bijeenkomst in München. De prestigieuze prijs, die voor de achtste keer werd uitgereikt, wordt jaarlijks toegekend aan de beste leveranciers van GM wereldwijd, als erkenning van hun uitstekende prestatie gedurende het afgelopen kalenderjaar.

"Siemens Automotive is een van onze beste en gezondste leveranciers", zei Harold R. Kutner plaatsvervangend hoofd van Worldwide Purchasing and North American Production Control and Logistics, die als gastheer van de bijeenkomst optrad. "Het is een eer dat Siemens Automotive met ons samenwerkt. Hun bijdrage aan het succes van General Motors is immens. Wij zien de "Leverancier van het Jaar"-prijs als een belangrijke erkenning van hun waarde als toeleverancier voor de automobielindustrie".

"Wij zijn er zeer trots op dat wij sinds 1996 met Opel samenwerken", zei Franz Wressnigg. "Gedurende het afgelopen jaar hebben wij 300.000 volledig geïntegreerde lucht-/brandstofmodules voor 1,8 liter motoren aan Opel geleverd. De integratie van de motorbesturingseenheid (engine control unit = ECU) en het inlaatspruitstuk staat daarbij centraal in onze ontwikkeling. Het aantal modules is aanzienlijk: naast de ECU leveren wij ook de brandstofinjectie en de smoorkleppen. Tenslotte bestaat ook het motorbesturingssysteem zelf uit vele sensoren en een massaluchtstroommeter.

De inlaatmodule wordt met de motorbesturing, de brandstofgeleiding en de brandstofinjectie, de smoorklep en de bijbehorende kabelboom vooraf geassembleerd", legt Wressnigg uit. "Na grondig testen of alles goed functioneert, wordt de gehele deelmontage verzonden naar de motorenfabriek van Opel in Szentgotthard in Hongarije".

De "Leverancier van het Jaar"-prijs van GM werd in 1992 wereldwijd geïntroduceerd. Prijswinnaars worden gekozen door een team van leidinggevenden uit de verkoop, engineering, productie en logistiek van over de gehele wereld, die hun beslissing baseren op de prestaties van de leveranciers op het gebied van kwaliteit, dienstverlening, technologie en prijs.

In het boekjaar 1998/1999 (sluiting 30 september), slaagde de Siemens Automotive Systems Groep (27.000 werknemers en meer dan 80 vestigingen wereldwijd) erin zijn omzet met 15 procent te verhogen tot 3,3 miljard Euro en een EBIT van 159 miljoen Euro te behalen. Met iets minder dan 409 miljoen Euro voor onderzoek en ontwikkeling, herinvesteert Siemens Automotive meer dan 12 procent van zijn omzet; een bedrag dat veel hoger is dan het internationale gemiddelde in deze sector. De Siemens Automotive Systems Groep is voor de internationale automobielindustrie een partner bij ontwikkeling en een leverancier van elektrische en elektronische systemen en componenten voor motormanagement, inclusief directe benzine- en dieselinjectie, voor transmissie- en chassisbesturing, carrosserie-electronica en
passagierveiligheidssystemen met nadruk op airbag-electronica. Andere activiteiten omvatten elektrische distributiesystemen, bestuurdersinformatie en elektrische motoraandrijfsystemen alsmede, aandrijfsystemen voor elektrische voertuigen.

Bezoek ook onze internet-site www.siemens.de/at

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, de heer Bernard H. Bos Tel.: 070-333.2325