Ford actief met mobiele informatiediensten voor de auto

Datum nieuwsfeit: 01-08-2000
AutoRai

Ford actief met mobiele informatiediensten voor de auto 1-8-00 12:15:00.

Ford Motor Company en Qualcomm Incorporated hebben aangekondigd dat zij samen een nieuw bedrijf zullen oprichten voor het ontwikkelen en leveren van telematicadiensten, die draadloze mobiliteits- en informatie services, voicemail, entertainment, internet-toegang en een veiligheidspakket aan boord van personenautos en bedrijfswagens zullen brengen.

Het nieuwe bedrijf, dat de naam Wingcast draagt, zal telematicadiensten in de meest ruime zin van het woord leveren aan klanten over de hele wereld. Wingcast zal samenwerken met vooraanstaande leveranciers van hardware, software en providers, om haar klanten de meest vooruitstrevende boordapparatuur te kunnen leveren.

Meer dan een miljoen
De personenautos en bedrijfswagens van Ford Motor Company zullen als eerste worden uitgerust met deze nieuwe producten en diensten. Ford verwacht tegen het einde van het jaar 2002 meer dan een miljoen nieuwe autos met deze apparatuur te hebben uitgerust. In 2003 zullen dat er al drie miljoen zijn, terwijl in de loop van deze periode het aanbod van apparatuur en diensten gestaag zal toenemen.
Wingcast is voor Ford hét middel om de toekomst van mobiele communicatie vorm te geven, aldus Jac Nasser, voorzitter en CEO van Ford Motor Company. We maken van de auto niet alleen een mobiel internetportaal, maar we zetten ook een nieuw bedrijf op dat een reeks van nieuwe diensten en technologieën zal ontwikkelen en leveren.

De telematica-industrie bevindt zich op een keerpunt, nu we het tijdperk van de draadloze internet-toegang in gaan, zei dr. Irwin M. Jacobs, topman van Qualcomm. Vanaf volgend jaar zullen doorontwikkelde en nieuwe CDMA-netwerken voor mobiele telefonie zeer snelle, alom beschikbare en goedkope toegang tot de informatie-supersnelweg bieden. Wingcast zal een breed spectrum van mobiele diensten aanbieden en zal het eerste portaal worden dat zijn klanten een onbeperkte draadloze toegang tot het Internet biedt.

Door Qualcomms CDMA (Code Division Multiple Access) draadloze technologie te combineren met Fords ervaring met telematica, zal Wingcast zijn klanten een naadloze toegang bieden tot applicaties en diensten zoals communicatie, informatie, navigatie, entertainment, veiligheid en beveiliging. Via hun autos, maar ook via andere mobiele apparatuur of computers. Wingcast is gevestigd in San Diego, in de Amerikaanse staat Californië, en verwacht de eerste apparatuur eind 2001 in autos te kunnen installeren.

Vliegende start
Harel Kodesh, voorheen werkzaam bij Microsoft, is benoemd tot president and CEO van Wingcast. Harel Kodesh is de juiste keuze om leiding te geven aan de ontwikkeling van draadloze aan-boord diensten voor onze klanten, vindt Brian Kelley, vice-president van Ford en president van ConsumerConnect. Zijn diepgaande kennis en ervaring zullen ons nieuwe bedrijf een vliegende start geven.
Qualcomm is gericht op de groeiende vraag naar high-speed en high-capacity draadloze datastromen via het draadloze Internet, die mogelijk worden door nieuwe netwerken met CDMA, inclusief cdmaOne, cdma2000 and WCDMA, aldus Paul E. Jacobs, executive vice-president en de volgende president van Qualcomm. De nieuwe diensten van Wingcast zullen zich niet beperken tot de auto, maar zullen een omvangrijk aantal kritische klanten genereren om een aanzet te geven tot nieuwe technologieën en standaards in de automobiel, telecommunicatie en Internet industrieën.

Nissan werkt samen met Ford Motor Company en Qualcomm om de diensten van Wingcast in bepaalde luxe-modellen aan te bieden. Nissan zal het gebruik van deze apparatuur in de toekomst wellicht uitbreiden tot een bredere selectie van Nissan en Infiniti modellen.

Autos zullen zeer binnenkort het snelst groeiende mobiele platform worden voor naadloze communicatie en digitale informatie, meent Harel Kodesh. Wingcast zal ongekende technieken ontwikkelen, geheel met het oog op en gebruikmakend van de ervaringen van onze klanten.

$42 miljard in 2010
De International Data Corporation heeft geschat dat de telematicamarkt zal groeien van $1 miljard in 1998 naar $42 miljard in 2010.
Ford en Qualcomm zullen gelijke aandelen krijgen in Wingcast, maar nadere details zijn nog niet bekendgemaakt. Wingcasts diensten zullen in eerste instantie beschikbaar komen in Noord-Amerika via cdmaOne digitale draadloze netwerken. Meer geavanceerde methodes, die gebruik maken van high-speed draadloos dataverkeer zullen beschikbaar komen zodra netwerken van de derde generatie, via cdma2000 en WCDMA, tot stand komen. Wanneer de diensten van Wingcast voor Europa beschikbaar komen is nog niet bekend. Alle voertuigen die door Ford Motor Company worden geproduceerd, zullen echter uiterlijk in 2004 van deze dienstverlening zijn voorzien.