Verzet tegen regionalisering landbouw in Belgie

Datum nieuwsfeit: 01-08-2000
Volksunie

Landbouwkundig onderzoek defederaliseren (01/08/00)

Na de boerenbond verzet nu ook de tot op vandaag volstrekt onbekende "VUPOL" (Vereniging van het Universitair Wetenschappelijk Personeel van de Openbare Landbouwkundige Wetenschappelijke Onderzoeksinstellingen) zich tegen de regionalisering van de landbouw.

Eigenlijk beperkt de kritiek van VUPOL zich tot de regionalisering van de wetenschappelijke instellingen.

Uit de open brief van VUPOL en uit de toelichting in het programma "Voor de dag" van de Vlaamse Ondervoorzitter van dienst blijkt dat het schoentje elders wringt. In Wallonië is er blijkbaar geen aanvaardbaar wetenschappelijk statuut. Dergelijke materiële bekommernis mag geen reden zijn om een principiële beleidsoptie niet uit te voeren. Wel integendeel : voor Wallonië kan dit een aansporing zijn om in het kader van zijn toekomstcontract een ernstig statuut uit te werken.

Ingevolge art. 6 bis.- §. 1 van de BWHI zijn de Gemeenschappen en Gewesten bevoegd voor het wetenschappelijk onderzoek in het raam van hun respectieve bevoegdheden, met inbegrip van het onderzoek der uitvoering van internationale of supranationale overeenkomsten of akten.

Indien landbouw geregionaliseerd wordt, is het derhalve de (wettelijke) logica dat het desbetreffende wetenschappelijk onderzoek eveneens geregionaliseerd wordt.

Deze onderzoeksbevoegdheid zoals geregeld in de BWHI leidt niet tot problemen. Het zwaartepunt van het wetenschappelijk onderzoek bevindt zich nu reeds bij de gemeenschappen en de gewesten. Vlaanderen heeft nu reeds de algemene bevoegdheid voor universitair onderzoek, evenals voor het industrieel onderzoek en het economisch gerichte onderzoek. Net zoals de defederalisering van het onderwijs een dynamiek ontwikkeld heeft, kan dit ook voor het landbouwkundig onderzoek het geval zijn.

Het Algemeen Boerensyndicaat dringt terecht aan op een Vlaamse minister van Landbouw en Kwaliteit.

De Vlaamse land- en tuinbouw en de Vlaamse zeevisserij hebben recht op een volwaardig minister van landbouw. Vlaanderen moet het voortouw nemen in duurzame landbouw. Eigen landbouwkundig onderzoek is daarbij een absolute voorwaarde.

Auteur:
VU-Nationaal