Shell introduceert nieuwe range koelcompressor-oliën

Shell

Shell introduceert nieuwe range koelcompressor-oliën

02-08-2000
DEN HAAG - Shell heeft twee nieuwe koelcompressor-oliën geïntroduceerd. Het gaat om Shell Clavus olie AB en Shell Clavus olie R. Met de toevoeging van deze nieuwe smeermiddelen aan het assortiment is de reeks Shell Clavus oliën volledig geschikt gemaakt voor alle moderne èn conventionele koelmiddelen.

Shell Clavus olie AB is een volledig nieuw ontwikkelde olie. De hoge stabiliteit van dit synthetische product en de zeer geringe neiging tot het vormen van sludge en afzettingen bieden ten opzichte van conventionele minerale koelcompressor-oliën aanzienlijke voordelen. De olie is geschikt voor gebruik in schroef- en zuigercompressoren.

Daarnaast introduceert de oliemaatschappij Shell Clavus olie R. Dit product op basis van synthetische esters is specifiek ontwikkeld voor het gebruik met HFK-koelmiddelen. De uitstekende mengbaarheid met o.a. R23 en R134a, gecombineerd met een excellente chemische stabiliteit geven een uiterst betrouwbare prestatie van deze olie. Shell Clavus olie R is compatibel met de gebruikelijke elastomeren.

Met de introductie van deze nieuwe koelcompressor-oliën speelt Shell in op de wettelijk versnelde uitfasering van ozon-aantastende koelmedia. Deze uitfasering leidt tot hoge investeringen voor omschakeling naar alternatieve middelen in bestaande koel- en vriesinstallaties. Dat is een kritisch proces, waarbij de oliekeuze een belangrijk aspect is.

Een verkeerde keuze van het smeermiddel kan leiden tot hoge kosten door extra onderhoud en enorme schade door verlies van voorraad in het geval van machine-uitval. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door de invloed van de oude koelcompressor-olie op het nieuwe koelmedium. Maar ook gewijzigde condities door aanpassing van de koelinstallatie, die niet in overeen-stemming zijn met de smeerolie eigenschappen, kunnen tot extra onderhoud of zelfs uitval leiden. En vervuiling van de verdamper kan capaciteitsverlies van de koelinstallatie tot gevolg hebben.

Het vernieuwde assortiment Shell Clavus koelcompressor-oliën is afgestemd op de huidige specificaties. Ze voldoen ruimschoots aan de eisen met betrekking tot de compatibiliteit met de moderne en de conventionele koelmedia. Daarnaast bezitten Shell Clavus oliën een geringe vluchtigheid en een hoge chemische stabiliteit, waardoor vervuiling van de installatie wordt voorkomen. Hierdoor wordt de capaciteit van de koelinstallatie beter behouden.

Shell Clavus koelcompressor-oliën bieden gemak, zekerheid en kostenbesparing. Voor ieder koelmiddel is er nu een geschikte olie.

Voor aanvullende informatie over Shell Clavus koelcompressor-oliën kan contact worden opgenomen met het Technisch Informatie Centrum van Shell Nederland Verkoopmaatschappij B.V., telefoon 0900 - 202 2780.

Shell Persdienst,
tel.: 070 - 3778750