Beleggers tevreden over Nederlandse Online Brokers

Datum nieuwsfeit: 02-08-2000

Beleggers tevreden over Nederlandse Online Brokers

Tevredenheid lager bij klanten van grootste banken

Online Beleggers geven de Nederlandse internetbrokers een ruime voldoende. Ondanks de toegevoegde diensten van de brokers is de tevredenheid echter niet gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2000.

De vergrote handelsmogelijkheden van ABN AMRO, Rabobank, Postbank en SNS Bank hebben tot dusver slechts weinig effect op de tevredenheid van de internetbelegger: de onderlinge verschillen blijven min of meer gelijk.

Behalve een totaaloordeel te geven, vroeg Belegger.NL de deelnemers hun internetbroker op een aantal criteria te beoordelen. Hieruit blijkt dat Alex en vooral de SNS Bank in de gehele breedte goed scoren, terwijl de andere brokers het moeten hebben van scores op bepaalde criteria. Zo wordt het systeem van Postbank als goed ervaren, de marktinformatie van Rabobank gewaardeerd en doet Robeco het goed op het gebied van portefeuillegerelateerde informatie.

Opvallend is dat beleggers van de grootste spelers op de markt, ABN AMRO, Postbank en Rabobank, minder tevreden zijn dan gemiddeld. Dit bleek ook uit ons vorige onderzoek. Uit het marktaandelenonderzoek van Belegger.NL blijkt echter dat de grote banken beleggers hebben kunnen behouden. Met andere woorden: de grootste groep beleggers is minder tevreden dan gemiddeld, maar blijft bij hun bank. Dit leidt op een gegeven moment tot een probleem voor de banken. Ontevreden klanten zijn in het tijdperk van internet immers moeilijk te verbergen voor de buitenwereld. Ontevredenheid wordt op forums geuit en komt aan het licht via onderzoeksbureaus als Belegger.NL.

Voor de bank is er maar 1 keuze: waarde bieden aan de klant!

Bekijk alle resultaten van ons tevredenheidsonderzoek http://www.belegger.nl/nieuwsbrief/tevreden2.htm

Bekijk ons vorige tevredenheidsonderzoek
Bekijk het meest recente marktaandelenonderzoek
Bekijk het meest recente kostenonderzoek